Monday, July 19, 2010

Melayu lebih mulia tanpa Umno

“Melayu akan lebih kukuh dan mulia tanpa Umno, dan Malaysia akan lebih maju tanpa Umno,"

"Saya ucap terima kasih kepada Tan Sri Harussani kerana begitu kasyaf tentang politik negara yang nampak kuasa politik Melayu iaitu Umno akan hilang.

"Dan kita yakin kuasa politik baru akan wujud yang dikuasai Melayu serta semua kaum yang ditunjangi Pakatan Rakyat suatu masa nanti,"

Orang Melayu tidak perlu risau jika PAS dan Umno tidak bersatu kerana hak orang Melayu lebih terbela tanpa Umno.

Umno, sudah jelas terbukti sebuah parti yang menghakis kepentingan Melayu bukan membela Melayu.

Muhyidin seperti mempunyai agenda dalaman menjatuhkan Presidennya.

Muhyidin sedang berusaha meyakinkan pemimpin dan ahli Umno lain bahawa Najiblah punca kuasa politik Melayu yang diperjuang parti itu terhakis.

"Muhyidin sedang bina imej untuk jadi hero Melayu dalam Umno.

"Dia sedang mengambil kesempatan mengajak pemimpin Umno lain tikam Najib daripada belakang,"

7 comments:

zammir irfan said...

salam dato..Melayu mana yg dato maksudkan lebih mulia tanpa UMNO..melayu PAS ke..

serasa saya dato ni manusia yg sangat beruntung..sihat walafiat dan nampak berjaya dan bekerjaya..dato saya percaya hidup di muka bumi malaysia ni selama UMNO memerintah Malaysia..

jadinya saya tak berapa nampak maksud dato melayu lebih mulia tanpa UMNO..

yang paling nyata sekali dato ni memang jenis tak tahu bersyukur..
kalau dikatakan Malaysia ni terlalu teruk di bawah pemerintahan UMNO dato kena la tengok sekali berapa banyak negara yang baru 53 tahun merdeka tapi aman, makmur, maju macam Malaysia..

dato pada saya antara insan melayu yang sangat beruntung dengan situasi Melayu Malaysia..ramai lagi yang hidup lebih susah tapi tetap rasa bertuah dan bersyukur dengan apa yang dah dilakukan oleh kerajaan..

kerajaan yang ada ni memang ada cacat celanya tapi bukan sampai nak dimusnakkan atau ditukar ganti sewenangnya..

bawa bertaubat la dato..dato pun dah tua..jangan sampai segala caci maki, fitnah, dan pecah belah yang dato buat akan memakan diri nanti..dibuatnya tak sempat dato mintak maaf kepada insan yang dato fitnah tak ke nyaya tu..

bertaubat la dato..sesunggunya Allah maha menerima taubat hambanya..

A.Rangkuti said...

Ni Mahfuz,

Hang dah tua! Patut cari jalan macam mana nak kurangkan soalan dalam kuboq bukan nak tambah soalan. Asyik dok mengata dan cari salah orang saja apa punya perangai. kalau dah jadi pemimpin yang begelar dato, jangan lah jadi bodoh piang! Hari2 solat tunggang tonggek, mulut masih dok mengata orang. Apa Ni....??????
Dulu aku teringin jugak nak masuk PAS tapi bila pikiaq punya pikiaq baik toksah.Takut jadi bodoh macam hang jugak. PAS= Pemimpin Angkuh & Sombong (bodoh sombong!!!)

hilbert said...

Salam,
saya setuju dengan sdra Zammir & A.Rangkuti,

Saya rasa juga lebih baik pemimpin PAS melihat kedalam di parti sendiri daripada suka sangat mencungkil kecacatan pada parti orang lain.

Perlu diingatkan juga bahawa setiap sesuatu yang manusia buat diatas muka bumi ini tidak semuanya sempurna termasuk diri kita sendiri sebagai manusia...semuanya ada lebih kurang dengan orang lain juga da mungkin ada yang lebih teruk lagi...

Oleh itu, berfikirlah sebagai seorang Yang Berhormat dan jangan seperti rakyat biasa yang hanya tahu mengundi.

Terima kasih dan salam wawasan 2020.

merlimau9 said...

Asalamualikum,
1.Bertaubatlah Dato...ajak salahuddin tu sekali.

Dr Rita Coolidge said...

dato' adalah orang melayu paling bangsat di negara malaysia!!!
dato' hina dan keji..lagi jijik...

joe-kedah said...

Salam Dato - Bagi saya tidak mahu diri saya ini terlalu emosional dalam membincangkan hal melayu ini. Tajuk yang dato tonjolkan ini berkisar perbincangan kita mengenai perpaduan umno pas. Yang jelas sekarang ini, pemimpin kedua-dua parti melayu terbesar ditanah melayu ini saling menuding jari sesama sendiri. masing-masing tidak mahu mengalah, masing-masing dengan bongkak dan sombong. masing-masing bangga dengan kuasa yang ada. masing-masing berperasaan penoh hasad dan dengki, sedangkan rakyat bawahan menerima azabnya. Politik sekarang bukan macam politik dulu. Kalau dulu, yang jadi wakil rakyat tak pandai buat duit, tetapi wakil rakyat sekarang, bukan lagi hamba kepada rakyat, tetapi tauke kepada rakyat, ini menyebabkan fungsi demokrasi itu telah menyimpang jauh dari matlamatnya.Lihat sekarang, mana ada wakil rakyat yang susah. Lihat saja, wakil rakyat zaman tahun 60an, lepas pencen wakil rakyat masih dok rumah kayu, kereta pun masih kereta buruk. Berbalik kepada perbincangan ini, saya melihat pemimpin pas dilihat masih terbuku dihati angkara perbuatan umno pada tahun 1974 dulu. Bukan kah pas umno pernah bersatu, tetapi siapa yang telah menyingkirkan pas keluar dari ikatan perpaduan itu?. Ini lah jawapan yang sebenar menyebabkan pemimpin pas sekarang serek dan berhati-hati. Jika betul-betul nak perpaduan, pemimpin-pemimpin semua parti melayu mesti duduk semeja berunding, jangan dok melalak macam anjing salak bukit. Akhir sekali perlu bangsa melayu yang berugama islam ini membuang perasaan hasad dengki (PHD), fitnah memfitnah sesama sendiri, shak wasangka sesama bangsa, buangkan sikap tamak kuasa, tuduh menuduh sesama bangsa, memberi gelaran yang bukan-bukan sesama bangsa. Jika ini dapat dibuang dari diri masing-masing, insyaAllah perpaduan sesama bangsa dan seagama dapat dicapai. Buang keroh ambil yang jernih. Air yang kita cincang tak akan putus. Seburuk-buruk, sehudoh-hudoh melayu adalah islam, bukan melayu yang dah sesat/murtad/kristian/buddha. Minta dijauhi Allah.

helmilim said...

Yang hina itu semuanya Umno Dato'...Yang keji tu semuanya Umno Dato'...Yang masuk Neraka tu semuanya Umno Dato'...saya nak tanya sikit Dato' saya ni pernah menjadi Ahli Pas dan demi Allah saya baru je menjadi Ahli Umno yang bernombor ahli yang ke 4 juta lebih la...soalan saya adakah tiket syurga yang saya poerolehi waktu jadi ahli pas dulu masih valid selepas saya masuk menjadi ahli Umno...ermm bagaimana dengan isteri saya nak anak2 saya yang agak ramai ni dato' ? adakah mereka akan turut masuk ke neraka ? tapi tak pa la..saya ada katakan pada isteri saya bahawa baiklah kita pilih neraka Pas ni...kerna bagi saya orang yang menawarkan syurga neraka ini tak ubah bagaikan dajal...tu la pasai saya memilih neraka dajal ni...sekian...