Wednesday, August 26, 2009

Peratus merosot, SPR digesa ubah hari mengundi ke hari cuti

Saya meminta Suruhanjaya Pilihanraya(SPR) mengambil pengajaran dan mengkaji semula pemilihan hari mengundi pada hari bekerja berikutan kemerosotan peratus keluar mengundi pada pilihanraya kecil DUN Permatang Pasir semalam.

Kesannya telah mengakibatkan kesukaran mereka yang bekerja untuk pulang membuang undi. "Saya minta supaya ini menjadi pengajaran kepada SPR untuk melihat pada masa akan datang sebarang bentuk pilihanraya khususnya pilihanraya kecil perlu dibuat pada cuti hujung minggu.Dan ini juga merupakan satu faktor yang menyebabkan kekurangan majoriti yang kita perolehi,"

Jumlah keluar mengundi merosot hampir 10 peratus kali ini kepada 73.1 peratus berbanding 82.6 peratus pada Mac 2008.

6 comments:

asalbayu said...

"Penulis (Sobri Sudin) ialah Pengundi DUN Derga Parlimen Pokok Sena, Kedah".

Setelah membaca sebuah rencana Utusan On Line hari ini yang ditulis oleh orang di atas, saya berasa nak tergelak bila beliau kata dia adalah Pengundi DUN Pokok Sena.

Mengapa?

Saya memang kenal mamat ni. Dia sebenarnya adalah BEKAS SETIAUSAHA AKHBAR kepada bekas Menteri Besar Kedah masa Barisan Nasional berkuasa dulu.

Dia pernah bermesyuarat bersama Koperasi Serbaguna Penulis Utara Malaysia Berhad (KOPEN) yang suatu ketika dulu mengurusterbit Warta Darul Aman (WD).

Pernah dia berjanji bermacam-macam konon untuk memberi peluang anak-anak muda bergiat dalam seni budaya selain mengaku diri punya gelaran Dr.

X!0M@N!A($ said...

Selamat Hari Lahir...mudah2an Allah Taala beri kekuatan pd saudara bawa sinar Islam di bumi Malaysia..

Ahli Pas Kubang Kerian said...

Salam Sdra mahfuz,

Laa nie nak tanya terus teranglah, betul kah sdra ada anak masuk penjara alor star pasal kes edar dadah dan salah guna dadah.

Ha wat jadi gitu? sdra tak pandai jaga anak kah? Ini kah nama nya, seorang pemimpin, pegang naib Presiden PAS lagi?


hang pun cuba dadah ke?

Anonymous said...

Ramadhan kareem buat Sdr.Mahfuz Omar...

Sy terpanggil utk memberi pandangan peribadi terhadap persoalan yg dilemparkan oleh:
Ahli Pas Kubang Kerian dibawah ini...

Sedara,
secara peribadi sy melihat sedara melaksanakan lontaran soalan itu tak kena pada tempatnya. Kerana mungkin juga sedara kurang faham berkaitan dengan ketentuan serta qada' qadar tuhan.
KALAU benar sekalipun anak kepada Sdr.Mahfuz Omar dipenjara atas sbb yg sedara nyatakan, jawab soalan berikut:

1. Adakah setiap manusia yg yakin dgn kuasa Allah boleh mempertikaikan ketentuan tuhan atas kuasa utk membolak-balik hati makhluknya?

2. Adakah tahap keimanan @ iman itu sendiri (pada pandangan sedara) boleh diwarisi hinggakan KALAU betul apa yg sedara tanyakan, seolah-oleh sedara menyalahkan Sdr.Mahfuz berdasar ayat sedara yg berbunyi:
"sdra tak pandai jaga anak kah?"

Begitu??

3. Adakah sesiapa yg menjamin bahawa jika seorang manusia yg dianggap kuat tahap agamanya, PASTI akan dapat membentuk hati anak @ waris dibawah jagaannya turut sama hingga mencapai tahap yg juga kuat agama?
Bukankah itu kuasa tuhan utk memberikan hidayah kepada sesiapa yg dikehendaki-Nya??

4. Jika dengan 3 soalan diatas dibantah sedara @ tak mampu utk dijawab, izinkan utk sy lontar satu soalan kpd sedara:

>>> Adakah sedara @ puak2 kerajaan boleh menjamin bahawa YAB PM Najib tak berdosa membiarkan dirinya selaku pemimpin kepada sorang isteri (tahap terhampir dengan dirinya) yg dibiarkan mendedah rambut sedang dlm masa yg sama YAB PM Najib melaungkan isu Islam & bangsa....???

-bukankah ini membuktikan bahawa KALAU betul pun anak kpd Sdr.Mahfuz dipenjara akibat kesalahannya, bukan bermakna bapanya tak pandai didik anak. Malah dlm Islam sendiri menegaskan bahawa tanggungjawab yg diamanahkan, apabila telah ditunaikan, maka diri yg berkenaan telah terlepas, dan akhirnya terpulang pd org yang menerima tanggungjawab utk melaksanakan atau tidak.

Contoh: si A dan si B bergaduh. punca pergaduhan adalah dari si A.
Lalu si A sedar akan silapnya, maka bertemu dia dgn si B lalu si A melafazkan bahawa dia meminta maaf atas kesalahannya. namun, si B tidak memaafkan si A.
Islam mengajar kita bahawa, si A telah terlepas dari tanggungjawabnya bagi hal tersebut. tapi yg akan dipersoal kelak ialah si B atas sbb tidak memaafkan.

Samalah dgn isu remeh yg sedara timbulkan. KALAU benarpun Sdr,Mahfuz punya anak yg dipenjarakan, tapi dlm masa yg sama beliau telah melaksanakan tanggunjawabnya sbgai seorang bapa, maka sedara bersikap zalim dgn melontar kata bahawa seolah-olah Sdr.Mahfuz bersalah...

AKHIRNYA, ingatlah bahawa tidak ada manusia yg sempurna dan lepas dari salah silap. jgn kerana latar belakang politik berbeza kita membuat kenyataan yg melulu tanpa sedar kesannya kemudian hari.

mail lambong said...

MAI KITA BUAT DEMO PASAL ISU KARTIKA

AKU TAK PUAS HATI ADA PEMIMPIN YANG MENGAKU ISLAM MENIKAM ISLAM.

KAFIR PUNYA UMNO

Anonymous said...

YB, kami susah dapat gula. Tolong perjuangkan isu asas yg melibatkan rakyat bawahan ini. Menang semua kerusi pun jika kopi pahit buat apa? Terima kasih.