Wednesday, May 21, 2008

KENYATAAN MEDIA (16 MEI 2008)

DEDAH LAPORAN SURUHANJAYA VIDEO LINGAM: AGENDA SIAPA?

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) memandang serius pendedahan kandungan Laporan Suruhanjaya Diraja tentang Klip Video Lingam oleh media massa, khususnya Kumpulan NSTP baru baru ini. Seperti yang dimaklumi umum bahawa Yang di-Pertuan Agong atau Majlis Raja-raja mahupun Kabinet belum membuat keputusan sama ada mahu mendedahkan atau tidak laporan ini kepada umum. Perdana Menteri sendiri sebelum ini memberitahu kerajaan akan mengkaji sama ia perlu didedahkan atau sebaliknya. Tetapi, yang menjadi persoalan bagaimana hasil siasatan tersebut boleh didedahkan lebih awal oleh media massa.

Umum mengetahui bahawa Kumpulan NSTP adalah antara akhbar yang dimiliki oleh Umno dan kumpulan tertentu dalam Umno dikatakan menguasai media ini. Sebelum ini, Tun Dr Mahathir Mohamed pernah membangkitkan tentang perlantikan Datuk Kalimullah sebagai ketua pengarang kumpulan akhbar ini. Dan baru baru ini, beberapa akhbar utama NSTP seperti Berita Hatian dan New Straits Times telah membuat pendedahan terhadap laporan siasatan diraja ini dengan mendakwa dua kroni Dr Mahathir, Datuk Seri Tengku Adnan Mansor dan Tan Sri Vincent Tan sebagai terlibat teradap usaha mempengaruhi perlantikan hakim.

PAS melihat pendedahan ini sebagai mewakili satu agenda politik dalaman Umno dengan mengalihkan hasil kajian untuk memulihkan sistem kehakiman kepada agenda untuk memulihkan masalah dalamn Umno. Kita tidak pasti sama ada laporan ini bertujuan ’mengenakan’ Dr Mahathir atau ditujukan kepada Datuk Seri Najib Razak yang dikatakan calon proksi Dr Mahathir, tetapi yang pasti ia adalah agenda untuk memerkukuhkan pengaruh pihak tertentu dalamUmno. Pada hari ini walau apa pun yang dilaporkan oleh media, hakikat wujudnya persaingan pengaruh dalam Umno amat ketara. Kini ada di kalangan mereka cuba mengalihkan isu siasatan pita video ini untuk kepentingan politik Umno.

PAS mengutuk sekeras-kerasnya tindakan pihak tertentu ang cuba menggunakan media bagi membangkitkan isu yng sebenarnya masih menjadi ’rahsia negara’. Adakah ini satu pedekatan politik BN ketika mereka sedang tersepit antara kemaraan Pakatan Rakyat dengan pergolakan dalaman Umno/BN. Isu Lingam ini sama sekali tidak mempunyai kaitan dengan masalah Umno, melainkan untuk membersihkan institusi kehakiman semata-sama. Jadi mengapa ada usaha dari tangan-tangan ghaib untuk mempergunakan media bagi menjerat pihak tertentu dalam usaha memperkukuhkan pengaruh masing-masing dalam Umno. PAS bimbang sekiranya isu ini menjadi agenda politik yang sempit dan akhinya tujuan asal untuk membersihkan institusi kehakiman bertukar menjadi agenda untuk membersihkan pengaruh kumpulan tertentu dalam Umno

No comments: