Thursday, May 21, 2009

Krisis Perak, bimbang ada campur tangan di Mahkamah Rayuan esok

Saya ingin melahirkan rasa kebimbangan sebarang campur tangan Umno/BN terhadap keputusan Mahkamah Rayuan esok berhubung permohonan Dato Seri Ir Nizar Jamaluddin membatalkan penangguhan keputusan Mahkamah Tinggi yang mengesahkan Nizar selaku Menteri Besar Perak yang sah.

Semacam ada signal yang telah dilontarkan mengenai hal itu daripada kenyataan yang dibuat Perdana Menteri, Dato Seri Najib Tun Razak apabila menyatakan hanya akan berbincang dengan Pakatan Rakyat selepas keputusan Mahkamah Rayuan esok. Kita bimbang jika peristiwa campur tangan Umno/BN berulang kembali seperti dalam kes-kes perbicaraan Dato Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1998, kes Pita Lingam, dan kita bimbang dengan kedudukan Ketua Hakim Negara, Zaki Tun Azmi yang jelas ahli Umno dan pernah memegang jawatan pentang dalam satu lembaga dalaman Umno.

Petunjuknya mudah apabila hakim yang akan membuat keputusan esok ialah mereka yang didakwa pernah terlibat dalam kes Pita Lingam, dan hal ini membuatkan persepsi kini mula berlegar akan keraguan keputusan esok.

Saya bimbang dengan kenyataan itu dan merasakan keputusan esok menyelebahi Dato Dr Zambry Abdul Kadir, dan kenyataan Najib bahawa akan berbincang dengan pakatan selepas keputusan esok hanyalah untuk menjadikan pakatan sebagai pihak yang tertekan.

Saya pasti jika perbincangan diadakan dengan Nizar selaku MB yang sah, pastinya BN pula yang berada dalam keadaan tertekan

Saya menggesa pihak kehakiman agar menyetujui permohonan Nizar supaya kes esok didengar dan diputuskan oleh panel lima orang hakim dan bukannya seorang. Lima hakim juga perlu dari kalangan mereka yang berintegriti, bebas dari kaitan dengan kes-kes rasuah atau sebagainya yang ada kepentingan mana-mana pihak.

Begitupun, jika keputusan esok menyebelahi Zambry, beliau masiah berharap jika BN mempunyai maruah dan mahu dilihat bersih, BN perlu mencadangkan pembubaran Dun.

Terdahulu Peguam Leong Cheok Keng, yang mewakili Mohammad Nizar mengesahkan telah menghantar surat permohonan itu melalui faks ke pejabat Timbalan Pendaftar Mahkamah Rayuan.

Alasan permohonan itu ialah kerana kes tersebut, yang ditetapkan pendengarannya Khamis ini, membabitkan kepentingan awam, selain melibatkan isu dan persoalan perlembagaan, katanya.

2 comments:

Unknown said...

Betul tu YB puak-puak umno ni kalau perintah Amarika pun bunkrup.

Anonymous said...

Sudah2 la tu berpolitik.... awak meruntuhkan perpaduan Islam..

View Profile: Rantong™