Thursday, May 7, 2009

Tindakan polis menangkap Mohd Sabu

Saya mengutuk sekeras-kerasnya tindakan pihak polis yang menahan Naib Presiden PAS, Mohamad sabu tanpa sebarang waran dikemukakan

Saya tidak menafikan bahawa ianya mempunyai kaitan dengan persidangan Dun Perak yang akan diadakan esok. "Jika ianya disebabkan oleh kebimbangan terhadap perhimpunan yang dijangka diadakan pada esok hari sempena persidangan Dewan undangan Negeri, ianya sememangnya suatu kesalahan,"

Hal tersebut adalah kerana Mohamed Sabu masih belum melakukan kesalahan tersebut kerana perhimpunan tersebut masih belum diadakan.

"Pihak polis dengan ini telah bertindak sebagai komponen BN apabila menahan Mohamed Sabu tanpa sebarang sebab yang dikemukakan.

"Saya berpendapat kemungkinan sebab persidangan Dun Perak yang mungkin dibimbangi oleh Kerajaan Umno-BN atau polis tentang ura-ura perhimpunan rakyat akan diadakan di hadapan Dewan Undangan Negeri,"

Berdasarkan undang-undang seseorang tidak boleh ditahan tanpa melakukan sebarang kesalahan.

Tindakan itu merupakan perbuatan yang tidak demokratik serta melanggar hak asasi manusia.

"Semua ini berlaku akibat tindakan BN merampas kerajaan Perak daripada Pakatan Rakyat sehingga mengheret istana dan polis terlibat dalam percaturan politik ini.

"Sepatutnya mereka bekerjasama untuk mengembalikan hak rakyat bukan menafikannya,"

3 comments:

D'Rimba said...

Semoga Allah bongkarkan segala kebenaran............

Anonymous said...

Cepatlah BN jatuh, supaya Al Juburi dan kuncu kuncunya dari 'bangsa pendatang' naik menjadi pemerintah.

Nak sangat aku melihat melayu yang tak sedar diri merasa hidup macam pelarian Palestine dan Bosnia Herzegovina.

Aku pun dah puas hati dengan apa yang aku dapat selama umno memerintah sehingga aku sudah mampu untuk berpindah ke Australia bersama seluruh keluarga dan mertua aku.

Melayu tidak akan sedar selagi mereka sendiri tidak merasa keperitannya.

Terpaksalah aku merasa hujan emas di negeri orang kerana bangsa ku memilih hujan batu di negaranya sendiri !!!

Semoga Allah memudahkan jalan bagi al juburi kembali ke Sungai Buloh.

Anonymous said...

kononnya patriotik, kononnya pejuang bangsa, kononnya pejuang agama, kononnya hamba ketuanan melayu, tetapi diri sendiri bawa diri ke australia. siap bawak anak bini dan mertua lagi tu.

Kalau betul hang tu pejuang bangsa, patriotik, dan apa2 aje..kenapa tidak saja terus berbakti kepada malaysia. Sekurang-kurangnya duit tak mengalir keluar. Tax yang dibayar pun rakyat Malaysia jugak yang merasa, bukan australia.

hang ni cakap tak serupa bikin, bikin tak serupa cakap.