Wednesday, December 2, 2009

Pembinaan tergesa-gesa MTC dipertikai

Saya ingin mempersoalkan mengapakah kerajaan begitu tergesa-gesa hendak membina Matrade Convention Centre (MTC) dan tidak ada tender terbuka dibuat.

"Saya difahamkan baru-baru ini Perdana Menteri telah mengarahkan supaya pada 17 hari bulan dibuat satu program tandatangan awal dengan Syarikat Naza TTDI,"

Saya juga ingin mempersoalkan mengapa tidak dibuat tender terbuka yang memungkinkan keuntungan yang lebih besar.

"Keduanya ialah isu mengapakah kita berikan kepada Naza? Walaupun kata kerajaan, Naza menawarkan bangunan ini secara percuma, kemudian sebagai ganti, kerajaan berikan tanah yang begitu luas.

"Kenapa kepada Naza? Kenapa tidak dibuat satu tender terbuka?"

Sepatutnya, tanah yang hendak diberikan kepada Naza sebagai ganti membina bangunan itu boleh dimanfaatkan secara lebih meluas.

Naza, mendapat harga yang begitu lumayan berbanding dengan kos pembinaan convention centre tersebut dengan harga kira-kira RM628 juta.

"Sedangkan ia mendapat keuntungan yang lebih. Kalau RM350 satu kaki persegi, kalau RM500 satu kaki persegi tanah di kawasan tersebut, maka sudah tentu keuntungan yang lumayan (diperolehi) hanya sekadar dengan tanah yang dianugerahkan kepadanya,"

Saya yakin, tanah di kawasan berkenaan mempunyai nilai harga tanah yang sangat tinggi.

"Walaupun kerajaan kata baru-baru ini RM72 satu kaki persegi, saya tidak boleh hendak terima kalau RM72 satu kaki persegi di kawasan Jalan Duta"

Saya juga mempersoalkan keperluan pembinaan pusat persidangan tersebut.

"Apa perlu kepada projek convention centre ini kerana saya difahamkan bahawa JKR (Jabatan Kerja Raya) diberikan tanggungjawab untuk menyediakan dokumen, penyediaan dokumen juga semuanya mesti dibuat oleh pihak JKR.

"Walaupun ini merupakan projek runding terus yang merupakan keputusan yang telah dibuat di peringkat lebih awal oleh Kementerian Kewangan, tetapi JKR hanya diberikan arahan untuk melaksanakan dari segi dokumen-dokumen untuk memastikan surat yang telah pun, saya difahamkan, bahawa surat niat telah pun dikemukakan dan surat penyata kehendak kerajaan kepada Naza TTDI ini juga sudah pun dinyatakan.

"Isunya, apakah JKR tidak boleh memberikan nasihat? Pertama sekali ialah nasihat kepada pihak kerajaan bahawa negara kita tidak perlu kepada satu lagi kompleks convention centre,"

Malaysia, sudah ada Putrajaya International Convention Centre (PICC) yang saya percaya tidak banyak digunakan dalam satu tahun sedangkan kos penyelenggaraannya begitu tinggi.

"Begitu juga kita ada di The Mines, kita ada di Langkawi dan sebagainya. Jadi apa perlu satu lagi sedangkan Perdagangan Antarabangsa dan Industri baru-baru ini jawab bahawa ini merupakan daya tarikan pelancong.

"Takkan kita buat satu bangunan hanya sekadar hendak tarik pelancong datang untuk melihat bangunan, sedangkan kita berbelanja dengan begitu besar, penyelenggaraannya yang terpaksa ditanggung atas wang rakyat ini,"

No comments: