Wednesday, December 30, 2009

Final Piala Emas Raja-Raja 2009

Satu sejarah final piala emas dgn kehadiran penonton hampir 30 ribu, satu sejarah yg sangat menarik.ini dpt mengembalikan bola sepak piala emas ke satu pertandingan yg berperestij. Tidak seperti yg ditanggapi oleh kebanyakan orang selama ini bahawa piala emas hanya kejohanan bertaraf kampung dan kehadiran penonton yangg tidak berganjak ini memberi makna pada kejohanan bolasepak piala emas.

Walaupun dicemari dengan sedikit insiden tetapi saya melihat secara positif bahawa penonton mahukan satu permainan yang bersih dan bertolak dari mutu pengadilan yang tinggi. Apa yang penting selepas ini semua pihak tidak lagi boleh memperkecilkan pertandingan piala emas raja2. Mutu pengadilan mesti diperbaiki,keselamatan perlu ditingkatkan dan pihak polis hanya datang dengan kekuatan yang kecil berbanding jumlah penonton.

Mereka sepatutnya berada disetiap sudut didalam stadium tetapi mereka hanya masuk bila insiden berlaku sedangkan semasa final Piala Malaysia di Bukit Jalil antara kelantan dan N9, polis sedia berada didalam stadium dari awal dengan kekuatan anggota yang munasabah.Ini mungkin polis mempunyai tanggapan bahawa piala emas masih di peringkat yang rendah.

Alhamdulillah dengan berakhirnya final piala emas akan menyedarkan semua pihak dari Raja2 melayu pemimpin kerajaan dan pemimpin persatuan bolasepak akan beri perhatian yg serius pada piala emas 2010.Jangan kita memencilkan persatuan bolasepak melayu yang telah lama mengendalikan pertandingan piala emas raja2.Kepada penonton terima kasih kerna bangkit memberikan sokongan pada piala emas dan persatuan bola sepak melayu serta mengharapkan agar penonton mesti menjagaa adab dan tingkah laku serta banyak bersabar dari mencetuskan kekecohan.Moga 2010 akan memberi wajah yang lebih bersinar pada kejohan piala emas raja2 dan persatuan bolasepak melayu peringkat kebangsaan dan negeri.Kepada rakan2 dr PBMM dan PBMK yg membantu dan mengendalikan final piala emas raja2 saya mengucapkan jutaan terima kasih dan tidak lupa juga kepada semua pemain dan penonton , tanpa anda semua piala emas tidak bermakna jumpa lagi dikejohanan 2010

No comments: