Saturday, September 19, 2009

Siap sedia awal hadapi Bagan Pinang

Saya menyeru kepada seluruh jentera pilihan raya parti itu bersiap sedia lebih awal untuk menghadapi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang pada 11 Oktober ini meskipun masih dalam suasana sambutan Hari Raya Aidifitri.

Jentera Pakatan Rakyat khususnya PAS harus mengambil perhatian serius mengenai pilihan raya itu dengan turun lebih awal ke lokasi untuk bertemu dengan para pemilih.

"Saya harap PAS setiap negeri dapat menghantar jentera pilihan raya secepat mungkin untuk persediaan gerak kerja walaupun mungkin masing-masing masih dalam mood raya, "

Saya juga ingin turut menyeru seluruh penyokong Pakatan Rakyat di seluruh negara agar turut membantu PAS untuk memenangi pilihanraya kecil kali ini. "Saya sangat berharap agar seluruh rakyat yang menyokong Pakatan agar menunjukkan satu kesepakatan dalam menghadapi pilihan raya kecil kali ini,"

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 3 Oktober sebagai hari penamaan calon manakala hari membuang undi pada 11 Oktober iaitu pada hari Ahad, berbeza dengan pilihan raya kecil sebelum ini yang diadakan pada hari bekerja.

Sehubungan itu tegasnya, tiada alasan untuk para penyokong dan pengundi Pakatan Rakyat untuk tidak terlibat dengan gerak kerja kempen atau pulang mengundi memandangkan kedua-dua tarikh penamaan calon dan pembuangan undi jatuh pada hari cuti.

Saya kesal dengan keputusan kerajaan yang hanya memberi bantuan khas kewangan RM500 untuk penjawat awam kumpulan sokongan, dan dibayar dua kali iaitu sebelum Aidilfitri dan selebihnya pada Disember nanti.

Kerajaan seharusnya mencontohi kerajaan Pakatan Selangor dan Kedah yang memberikan bantuan khas itu secara sekaligus sebelum Aidilfitri.

Kerajaan Selangor memperuntukan hampir RM4.38 juta bagi bantuan khas kewangan pada tahun ini kepada seluruh kakitangan perkhidmatan awam kumpulan sokongan di negeri itu.

Manakala Kedah pula memperuntukkan RM2.65 juta untuk bayaran bonus berkenaan, RM2.47 juta kepada kakitangan berjawatan tetap dan selebihnya kepada kakitangan kontrak, sementara dan sambilan

"Bagi saya keputusan kerajaan dalam pemberian bantuan khas ini sangat mengecewakan. Sudahlah hanya sebanyak RM500 yang diberi. Itu pun dibayar separuh-separuh. Ini menunjukkan kerajaan hadapi masalah kekurangan wang tunai,"

Keputusan kerajaan itu juga tidak membantu meringankan beban rakyat apatah lagi rakyat sedang berdepan dengan kenaikan harga barang keperluan khususnya menjelang musim perayaan ini.

Kerajaan juga dilihat masih berpihak kepada golongan usahawan dan peniaga apabila gagal mengawal kenaikan harga barang sehingga menyebabkan pengguna menjadi mangsa.

"Sudahlah gagal kawal kenaikan haga barang, bonus pun tak boleh bagi kepada semua kakitangan awam. Ini langsung tak selari dengan slogan '1Malaysia Pencapaian Diutamakan, Rakyat Didahulukan,'

Saya ingin mengingatkan seluruh rakyat agar bijak mengawal perbelanjaan ketika ini dan mengamalkan kesederhanaan dalam persiapan yang dilakukan.

Kepada mereka yang tinggal di bandar-bandar dan ingin pulang menyambut Aidilfitri di kampung, beliau berpesan agar berhati-hati ketika memandu dan memastikan rumah ditinggalkan dalam keadaan yang selamat bagi mengelakkan berlakunya sebarang perkara yang tidak diingini.

"Pesan saya kepada sesiapa yang nak balik kampung, pastikan rumah dikunci dengan sempurna, dan minta tolong jiran tengok-tengokkan rumah sepanjang peninggalan,"

Saya juga berharap amalan rumah terbuka yang diadakan dapat dijadikan sebagai tempat untuk menjalinkan dan merapatkan hubungan silaturrahim antara ahli keluarga dan sahabat handai.

"Kalau buat rumah terbuka, manfaatkan ia sebagai ruang untuk saling mengenali dan merapatkan hubungan silaturrahim antara satu sama lain,"

No comments: