Monday, September 21, 2009

Kepimpinan Umno lemah, terpaksa minta tolong Dr M

Kepimpinan Umno dan Barisan Nasional (BN) kini terbukti paling lemah dalam sejarah apabila terpaksa mendapatkan khidmat Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum berani membuat keputusan.

"Memang pemimpin tertinggi Umno hari ini paling lemah dalam sejarah. Contohnya dalam isu calon (pilihan raya kecil bagi kerusi Dewan Undangan Negeri) Bagan Pinang, (Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) dan (timbalannya, Tan Sri) Muhyiddin (Yassin) tak berani langsung hendak menyatakan mereka tak mahu (Ketua Umno Bahagian Telok Kemang, Tan Sri Mohd) Isa (Abdul Samad).
"Pemimpin-pemimpin Umno yang paling lemah dalam sejarah itu terpaksa memperalatkan keberanian Dr Mahathir,"

Bekas Perdana Menteri sebelum ini mengingatkan Umno dan BN supaya jangan meletakkan Mohd Isa sebagai calon di Bagan Pinang kerana bekas Naib Presiden Umno itu pernah disabitkan dengan kesalahan politik wang.
Mohd Isa digantung keahliannya di dalam Umno selama tiga tahun pada 2005 lalu kerana kesalahan tersebut.

Saya ingin mengucapkan tahniah kepada para pemimpin Umno kerana selepas ini mereka mempunyai alasan untuk menolak Mohd Isa sebagai calon di Bagan Pinang.

"Tahniahlah sebab pemimpin Umno sudah dibantu oleh bekas presiden parti mereka untuk menghadapi Isa.

"Ketika mereka kelihatan begitu takut untuk menyatakan pandangan mereka mengenai Isa, tiba-tiba Dr Mahathir memberikan mereka alasan untuk menolak Isa.

"Selepas ini bolehlah Presiden dan ahli-ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno tidur lena. Ada Dr Mahathir tolong buat kerja untuk mereka,"

"Bagi Isa, jika (Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd) Ali Rustam yang juga dihukum kerana kesalahan politik wang boleh mengekalkan kedudukannya sebagai Ketua Menteri malah dilantik pula sebagai Ahli MT, mengapa pula beliau tidak boleh menjadi calon di Bagan Pinang.

"Sedangkan, kedudukan sebagai Ketua Menteri dan Ahli MT jauh lebih tinggi berbanding kedudukan sebagai calon BN di Bagan Pinang,"

Mohd Isa juga, tentu melihat pilihan raya kecil Bagan Pinang boleh menjadi "pusat pemulihan" kepada kerjaya politiknya jika beliau dipilih sebagai calon BN dalam pilihan raya itu.

"Apabila kerjaya politiknya telah dipulihkan, Isa yang sebelum digantung merupakan Naib Presiden Umno paling kanan tentu mahu mendapatkan kedudukan sebagai Timbalan Presiden Umno yang sepatutnya boleh beliau menangi jika bertanding kalau tidak digantung keahliannya sebelum ini,"

"Barangkali untuk menjauhkan pertembungan seperti itulah yang menyebabkan Timbalan Perdana Menteri tidak berani bercakap terus-terang untuk menolak Isa dan sifat vokal Dr Mahathir mesti mereka peralatkan,"

1 comment:

anak pahang said...

PENAKUT