Wednesday, December 1, 2010

Apa guna ketuanan Melayu jika pencuri pimpin negara

Tidak ada guna jika 'ketuanan Melayu' hanya diguna untuk mempertahankan pencuri dan perompak sebagai pemimpin negara,"

Melayu hanya akan terus menjadi tuan jika pemimpinnya bermaruah dan maruah orang Melayu adalah dengan Islam.

"Melayu akan terus jadi tuan kalau Melayu itu bermaruah, dan maruah orang Melayu adalah Islam.

"Tidak ada guna kita pertahan ketuanan Melayu, kalau pencuri jadi tuan,"

Umno bertindak demikian kerana hanya mahu mengekalkan kuasa mereka, dan mahu memugar kembali kepercayaan orang Melayu kepada parti itu yang sudah luntur.

Sedangkan yang menjadikan Melayu lemah adalah sikap pemimpin Umno sendiri yang merosakkan kepercayaan itu.

Kepercayaan itu bukan sahaja pudar di kalangan Melayu, malah turut terkesan kepada bukan Melayu.

Menyedari hakikat itu, PAS membawa pendekatan dakwah agar orang Melayu bermaruah dengan Islam.

Hasilnya, PAS diterima sebagai tuan, bukan sahaja oleh Melayu malah bukan Melayu juga.

"Orang bukan Islam boleh terima pemimpin Melayu di kalangan PAS untuk jadi pemimpin dia.

"Orang bukan Islam boleh terima Tok Guru Nik Aziz jadi pemimpin dia di Kelantan, Datuk Seri Ustaz Azizan di Kedah, Datuk Seri Nizar di Perak dahulu,"

44 comments:

PakLong said...

Kalau kita rasa lebih Islam dari orang lain ni lah jadi dia wahai YB mulut laser. Aku silap dengar ke? Kau kata DAP sokong Nizar jadi MB perak? Samada kau tahu atau tidak, undang2 tubuh negeri Perak dah tetapkan yang boleh jadi MB Perak adalah Melayu, sebab tu Nizar dapat jadi MB. Dan apa kau kata diorang sokong Nizar? Samada kau tak tahu atu buat-buat tak tahu sebenarnya Nizar Lambai tu boneka DAP je wahai mahfuz. Kalau kau nak tahu mesyuarat kerajaan negeri tidak boleh dijalankan kalau Ngah & Ngeh tak ada sebaliknya mesyuarat tersebut akan tetap dijalankan kalau Nizar lambai takde. Kau cakap lagi, BN tak bersih? Aku tahu dah lama dah, tapi korang bersih ke? Mana pegi tabung bantuan Memali? Dosa besar tu Mahfuz, harta2 anak2 yatim, tunggu je lah makan bara api kat akhirat esok. Yang nicky aziz punya menantu kat Kelantan tu bersih ke Mahfuz? Kata dulang paku serpih. Sedih aku tengok korang ni? Cukup2 lah jadi hamba DAP tu.

cinta said...

aljuburi tak mencuri ke YB???
lim guano eng tu talak culi ka YB??
apa lu YB cakap mcm pundek

cinta said...
This comment has been removed by the author.
cinta said...

semua ko je betul..
ko je alim..
ko je masuk syurga..
senang cerita semua ko lah..

CUCU TOK WAN said...

PAS jadi tuan..hai tringin jugak nampak..

Tu ler hakikatnya..kerana iri hati ketuanan Melayu yg kononnya dipelopori oleh UMNO..

Tak perlu le brcita2 menjadi tuan.. tak kemana kesudahannya. Cukuplah keinginan tu utk menjadi hamba2Nya.

"pertahankan pecuri dan perompak sebagai pemimpin negara"..hang kata kat sapa tu?

aizam said...

ramai jugak macai2 umno-ngok yg tersentuh.. hehehe...

BUJANG SUSAH said...

Note: Hidup melayu...!!! hidup melayu..!!! hidup umno..!!! hidup umno..!!! tanah melayu hanya tinggal 1/3 jer... selebihnya semua dah jadi milik bukan melayu...!!! siapa punya kerja ? siapa yang 54 tahun memerintah Malaysia? UMNO...!!!!! orang melayu apa yang tahu...? Hidup umno...!!! hidup melayu...!!!! tanah semua kena kebas tapi masih lagi ... hidup umno...!!! hidup melayu...!!!! hanya tahu bersorak menyokong slogan ketuanan melayu yang dicipta pemimpin meraka... hakikatnya tanah melayu habis tergadai untuk mengisi tembolok pemimpin-pemimpin bangsat mereka...!!! melayu memang bodoh tak sedar diri...!!!! yes...!!! hidup umno...!!!

Note: 54 tahun umno memerintah melayu mana yang terbela? tanah melayu mana yang tak tergadai? tolong sebutkan negeri mana selain kelantan yang pemilik eset terbesarnya adalah melayu? TIADA...!!! Jadi mana perginya melayu selama 54 tahun umno memerintah Malaysia? Apa jadi dangan tanah melayu? Dimana melayu yang selama ini kamu semua jeritkan? kamu semua dibodohkan oleh pemimpin kamu yang hanya ingin memgekalkan kuasanya dan seterusnya mengaut keuntungan negara untuk diri serta kroni. Kamu penyokong melayu apa yang ada? jerit hingga tekak perit... Hidup melayu.. hidup umno...!!! tanah tergadai. Hidup melayu.. hidup umno...!!! minyak naik harga. Hidup melayu ..hidup umno.. barang naik harga. Melayu mana yang hidup? Melayu yang bernama menteri. melayu mana yang hidup? Melayu yang jual tanah kepada tauke-tauke singapura. Melayu mana yang hidup? Melayu yang ada saham dari tanah yang tergadai. Jadi siapa yang gadai tanak milik melayu selama ini? Adakah kamu semua buta...?!!!

bobo said...

sokong PR sebab nk jaga Melayu? Ye ke? wan azizah dah istihar tolak ketuanan melayu. So, apa yang PAS nak perjuangkan?? Melayu jgak ke? Sewaktu ketuanan melayu ditolak, dah macam2 berlaku di negeri PR. ni apakan lagi bila dah ketuanan Melayu ditolak.

PAS cakap nak bela Melayu? baru 2 tahun dalam PR, belum pun jadi kerajaan, bukan setakat melayu, AGAMA ISLAM pun dah tergadai. Kalimah Allah dijual, ayat Al Quran dipermainkan, amik sekerat kerat.
So, macam ni ke nak jadi kerajaan??

PAS BANGANG said...

Mahfuz, anak ko masuk IPTA pakai kuota melayu tak ? Anak bukan pandai mana sangat tapi disebabkan adanya ketuanan melayu dimana Umno sebagai pembuat DASAR anak ko dan anak sedara ko masuk IPTA dengan mudah.

ko lain le, jenih tak belajo tinggi, buat mengabih boreh aje.

Aku rasa baik la ko berhijrah ke Singapura, sana takda ketuanan Melayu, ko duduk sana kemudian cakap merapu seperti kat Malaysia.

Kafir yang tak beriman dengan ayat alquran sekarang main tafsir ikut suka...

Mahfuz, ko tengok aje la kekalahan ko nanti di PRU 13, aku jamin ko akan tertonggeng sampai hilang wang pertaruhan..

bobo said...

Kenapa mahfuz x datok mahfuz bean x bljar tnggi? Masalah kewangankah dulu?

Arif Omar said...

cuba tanya pok nik, siapa yang jadi kepala curi balak di tanah merah kelantan / thailand sehingga 12 pegawai hutan kelantan kena culik dik askar thailand. Pok Nik tahu kisah sebenarnya sehingga di tukar pengerusi balak kelantan serta merta dan gantikannnya dengan adun tendong. Pok nik nak bercuti di lantik 2 timbalan. apa sebabnya? sekarang ini YB tu masih hidup dan jadi MP lagi. terpaksa pok nik pindahkan ke MB .... kerana asyik nak kedarah tanah dan balak kelantan. kopiah dan serban sebesar bakul.

nak cerita apa ,mahfuz. kami semua tahu. tak percaya tanya pok nik....

eeleeehhhhhhhhhhhh. cakap boleh lah.

saya harap yb tanyalah pok nik.

Arif Omar said...

al juburi tak curi ke. kAMARUDDIN ALI TU KAYA DATANG DUIT DARI MANA. AL JUBURI TU DAPAT DUIT DARI MANA. DIA BERNIAGA KE BOLEH BUAT RUMAH 5 JUTA.

KAU TAK MENCURI KE YANG BOLEH KAYA. DAPAT PROJEK ANGKUT SAMPAH LAGI. KAU BERHAK KE , GUNA SYARIKAT PROKSI LAGI. INGAT KAMI TAK TAHU KE ???

SUDAHLAH YB MANGKOK. CAKAP TAK SERUPA BIKIN

adi_jagat said...

Awat PAS kedah x mencuri ka YB.?.mencuri hasil,projek&jasa kerajaan BN yg terdadulu..apa pembaharuan di Kedah yg PAS buat selain dari menaikkan tarif air bersama SADA?(sat-ada-sat-x dak)..adakah taraf hidup rakyat di Kedah dah meningkat?...adakah manifesto PAS di Kedah dah 100% dilaksanakan..terang2 dh YB next PRU memang hangpa terap dh kali ni..YB sbnrnya lebih byk mengadu dombakan rakyat dr berjasa..sampai ke hr ini apa jasa2 YB utk tanah melayu ni..???byk jasa YB hanya ditaburkan utk Al-Juburi dan DAP ja..baik bubarkan PAS dan YB sendiri sertai DAP krn asas perjuangan PAS sememangnya pun sama ja ngan PAS..

Sengkek said...

dulu zaman umno perintah, speaker dun terdiri dari yb melayu. sejak pr perentah, speaker dun dh jadi india. ini lh cara pas jaga kepentingan melayu dan islam....hampehhh. tengok di perak. zambry pn tpaksa ikut. pas lah yg mulakan!!!

adlyfumi said...

hg ni muka macam nk kena penendang ja...haram tadak rupa pemimpin...bangang punya PAS..parti islam konon...jadi barua cina DAP......mapus mapis ni meluat toi aku tgk...barua

adlyfumi said...

projek angkut sampah pon hg sapu? baguih2..patut hg angkut sampah dengan hang2 sekali p buang jauh2..sial punya org PAS

hazeeqtaib said...

Kenapa kamu menyanyah saja. Cuba pertahankan mentor kamu Anwar Ibrahim
yang rahsianya telah bocor tu7. Jgn buat isu yang lain.

hazeeqtaib said...

Jangan kata orang pencuri. Awak tu pun sama silap-silap lebih dahsyat lagi. Kalau nak makan durian tunggu dia gugur dahulu. Ni tak sabar terus tebang pokok nya.

hilbert said...

ini sayang sekali wakil rakyat seperti pokok sena ini punya otak lebih kurang sama dengan otak udang..disana taik dia maka disitu juga otaknya maka manalah tahu berfikir dengan baik he he he..!!

NGO Melayu Islam Bersatu said...

mengaku ajalah....jangan sombong semata-mata kerana politk, islam sanggup di gadaikan....

di akhirat kelak, Allah akan menghimpunkan pemimpin2 dahulu, tak takut ke pada Allah?

jangan jadi hipokrit!!

johanramli61 said...

Salam untuk YB. Semasa PAS baru berdampingan dengan DAP, saya merasakan tentu ada ahli dan pemimpin DAP akan memeluk agama Islam bila mana PAS berdakwah dengan menunjukkan kebaikan serta kebenaran Islam. Tapi tidak pula saya dengar ada perkara itu. Yang jelas Kapal Sink mengatakan Langkah Mayat Aku Dulu baru boleh nak tubuhkan negara Islam....So YB, sia-sia sebenarnya berdampingan dengan DAP... tETAPI SAYA percaya YB tidak akan bersetuju malah mungkin mencela saya tentang pendapat saya yang tak bernilai. Teringatkan Ahli Kabinat zaman Tengku Abd Rahman..iaitu En. Ong Yoke Lin yang kemudiannya Tun Hj Omar Ong Yoke Lin yang telah meninggal dunia. Sekian.

abu zubair said...

salam,
1.Bukankah SPRM dah kemukakan keputusan Nik Aziz tak bersalah dalam kes ariffahmi dan tajaan hajibaru-baru ni?kalau ada bukti submit lah kat SPRM.Kalau ada kes failkan kat SPRM. bukan setakat comment blog, sapa pun boleh!!
2.PAS boneka DAP? MCA pula kata DAP boneka PAS ngan PKR-Chua Soi Lek. Ini semua propaganda hangpa ja. La ni Zambri ancak pun dah bagi kat sekolah Cina ngan MCA?Ha tu boneka MCA ke tu? Amacam pulak hub malam rancangan UMNO boneka APCO yahudi.Kesimpulan UMNO boneka APCO-Yahudi, MCA.
3.Ai Pak long rasa cili ka! Bila orang lain tegur salah hangpa parti hangpa, hangpa kata lebih Islam la.Eh! Islam ni macam makanan ka? ada lebih masin manis?
4.Apa masalah dengan Dato' Mahfuz dengan pelajaran dia? Hei kat tempat aku , YB UMNO aku pun ambik diploma cara kontroversi, express. dan ramai lagi yang takde akademik. yang tu hangpa tak comment pulak. double standard la boneka MCA, UPCO.

abu zubair said...

salam,
1.Bukankah SPRM dah kemukakan keputusan Nik Aziz tak bersalah dalam kes ariffahmi dan tajaan hajibaru-baru ni?kalau ada bukti submit lah kat SPRM.Kalau ada kes failkan kat SPRM. bukan setakat comment blog, sapa pun boleh!!
2.PAS boneka DAP? MCA pula kata DAP boneka PAS ngan PKR-Chua Soi Lek. Ini semua propaganda hangpa ja. La ni Zambri ancak pun dah bagi kat sekolah Cina ngan MCA?Ha tu boneka MCA ke tu? Amacam pulak hub malam rancangan UMNO boneka APCO yahudi.Kesimpulan UMNO boneka APCO-Yahudi, MCA.
3.Ai Pak long rasa cili ka! Bila orang lain tegur salah hangpa parti hangpa, hangpa kata lebih Islam la.Eh! Islam ni macam makanan ka? ada lebih masin manis?
4.Apa masalah dengan Dato' Mahfuz dengan pelajaran dia? Hei kat tempat aku , YB UMNO aku pun ambik diploma cara kontroversi, express. dan ramai lagi yang takde akademik. yang tu hangpa tak comment pulak. double standard la boneka MCA, UPCO.

hilbert said...

Abu Zubair,

andaikata Nik Aziz dan almenatunya itu orang UMNO yang dilepaskan oleh SPRM dengan begitu saja tanpa alasan yg logik, apa agaknya orang2 PAS akan tuduh dan label SPRM lepas tu, boneka UMNO, boneka BN, SPRM tak telus, tak adil dan sebagainya tapi bila puak sendiri yg terlepas kenapa berdiam diri..lidahpun kelu??? Y?

Bab APCO tu tak payahlah pakatan pembangkang nak menegakkan benang yg basah..memang sah dan jelas sudah anwar ibrahim menipu dan berbohong berkenaan dengan perkara tersebut...anwar tu penjual ubat tepi jalan...kesian sangat!!!

Mana bukti yg ada pada anwar? dia sana-sini cakap ada bukti mana dia? dulu janji 16 September sekarang pulak janji program 100 hari nak ubah nasib rakyat...hampas saja tu... apa pakatan pembangkang ingat nak ubah nasib rakyat dan negara macam ubah perkakas-perkakas dalam rumah kah..pagi letak depan petang letak belakang esok letak atas luar rumah tulat letak dalam rumah semula...hmmmmmmmmm

abu zubair said...

Hilbert,
1.Tahniah, alih perhatian orang lain dengan guna perkataan ANDAIKATA!Fokus sekarang SPRM medium konspirasi/sandiwara kerajaan untuk serang PAKATAN RAKYAT!Kes Nik Aziz, KONSPIRASI GAGAL!buktinya dah berlori aduan PAKATAN RAKYAT tentang penyelewengan BN, SPRM lembab buat tindakan. Tapi kalau BN buat aduan SPRM laju terjun tak bertangga!
2.Ha itulah asyik baca/tengok media BN ja, Kami baca berita Harian , Utusan Meloya disamping Harakah dll. DSAI dah ada bukti tebal untuk dibentang dalam jawatankuasa Hak Dewan Rakyat. TAPI DSAI langsung tak dipanggil diberi hak bela diri.Tup-tup dihukum oleh Speaker gantung 6bulan. Suruh dedah kat dalam sidang?itu taktik BN .bilangan depa lebih dalam parlimen.jatuh hukum tanpa Ruang Bela diri. Itu Zalim namanya!
3. Janji 16 September?Hangpa dah serang hendap dengan bawa lari ahli parlimen berkenaan apa cerita?Sudah la jari telunjuk satu kata kat Mahfuz otak udang, 4 jari tunjuk kat hang sendiri balik
4.Salah satu protokol Zionis antarabangsa menyatakan mereka akan menguasai negara-negara dunia ni dengan pastikan pemerintah negara mereka ialah yang kuku besi, zalim. DAN AKAN PASTIKAN WALAU APA CARA UNTUK MENGEKALKAN pemimpin sebegini termasuk memberi nasihat dan consultation.Bukti nya beberapa orang mastermind APCO terlibat dengan zionisme dan penindasan umat Islam Palestin!

wanzal said...

HIDUP PAS!!!YB takmau ketuanan Melayu pas tu nak bagi Cina jd tuan..awak kemaruk sangat ka nak menang smp jilat punggong cina ni..HINA sungguh YB dok ceramah berdegar2 nk berjuang kerana Allah alih2 jilat punggong cina..Cis toksah jd melayula..Dulu UMNO kwn Mca kta kafir, lani Pas kwn Dap nk kata pa pula YB ????? ingatlah Islam tak jatuh kerana kafir tapi Islam akan hancur kerana org Islam sendiri yang mengaku alim tp hati dan pemikirannya jahil dan laknat macam YB dan pemimpin Pas yg sanggup menjual agama demi jawatan dan kuasa....kita akan jd mcm Palestin kalau Pas masih dgn cara ni....

wanzal said...

Pas dah sesat lg menyesatkan..dulu marah sungguh kat cina laknat, alih2 lani jilat lubang punggong cina..aku jd pening juga Pas ni...STRATEGI MENGHALALKAN CARA...biaq hancoq janji menang TAKBIR!!!

abu zubair said...

Wan zal,
1.Lebih 50 tahun kerajaan'Ketuanan Melayu' memerintah hang tengok apa jadi pada orang melayu?Hilang tanah. di Perak sapa yang jual rezab melayu kat YTL(Yong Teck Lee) untuk kilang simen di parlimen Padang rengas? Jamal rasdi bekas yb BN.dan banyak lagi tanah melayu gadai kat orang lain.
2.Kerajaan"Ketuanan Melayu" roboh Masjid RTB Bujal,nak buat Hub malam, Melayu juara no 1 dadah, rempit,kumpuln ajaran sesat dll.
3.Palestin jadi macam tu sebab apa?sebab ada fahaman ketuanan arab Fatah. ya , memang orang Islam yang hancurkan Islam. tu orang islam macam mana?Korup, leka hub malam, bersekongkol zionis dan proksinya, buat Islam separuh-separuh.
4.Saiyidina Umar r.a pernah tegaskan "Kami adalah satu bangsa yang dimuliakan dengan Islam, kalau kami tak berpegang dengan islam kami akan dihinakan oleh Allah". Melayu akan maju kalau Islam didahulukan.Tapi apa kata Dr Mahathir bila PAS ambil alih Kelantan tahun 1990?Sapa nak makan sup tangan pergi Kelantan.Dr mahathir juga hina ulamak. Najib pun pernah kata kalau laksana hukum Islam negara huru-hara (sila rujuk buku koleksi ucapan pemimpin BN hina Islam). Kesimpulan-KETUANAN MELAYU penipuan pemimpin UMNO untuk kayakan kroni.
4.Hangpa kata Ketuanan Melayu yang menyebabkan anak-anak sekolah la macam-macam.Hei, hangpa tengok negara maju yang takdak ketuanan Melayu pun anak-anak boleh pi sekolah gi universiti.malah lebih baik pengurusan pendidikan dll.

medalien_amir said...
This comment has been removed by the author.
medalien_amir said...

Ini la masalah org PAS, keja dok dengaq ceramah tapi malas membaca.
1) yg masa Pas perintah Perak-Nizar kkk DApIg pi ubah status gran tanah kpd 999 tahun kat cina tu apa cerita? tu dah kira free fold.
2)bab anuar berabim ni, sapa yg dulu gelaq AL JUBURI kalau tak mat sabu hangpa. Sapa yg dedahkan dlm parlimen salah laku liwat anuar kalau tak kapal sink. bila anuar masuk pakatan boleh plak di angkat/diampun dosa. semua ni politik munafik. tang hgpa bole, tang org lain hgpa spin jadi tak bole. Hgpa baca dak prosiding mahmakah pasai anuar. kes kalah sbb teknikal dan hakim akui mmg berlaku liwat. jgn keja dok dgr ceramah politik raja lawak ja.
3) aku dulu mmg pangkah PAS, tapi lepas PAS kawan ngan DApig sah mmg aku memluat dgn PAs. mana perjuangan hudud, perjuangan Islam dh jauh tersasar sebab nk ligan politik. bila aku cakap politik, pasni mesti ada magkuk hayun kata/tiru ayat tuan guru tanpa bg hujah2 dgn kata "agama n politik mana boleh pisah"..mmg x bole pisah tapi masalahnya hgpa GUNAKAN AGAMA UTK KEPENTINGAN POLITIK.
4)jgn kata Dr.M, org lain pun akan keliru dgn ulamak PAS ni. fatwa utk kepentingan politik sendiri semata2, bukannya utk mendakwah kearah kebaikan. ni keja dok tak mau perpaduan sesama Islam, dengan MElayu nak seteru sgt/tak ngaku/hina bangsa sendiri, dengan DAPIg yg sah2 tentang Islam nk plak bersahabat. La kata2 'pas sanggup berkawan dgn syaitan utk jatuhkan BN' dh mkn diri. keja dok jadi boneka Dapig ja, mana berani bantah, contoh kes ronny liew(rampasan arak) n rumah org melayu kena roboh kat penang hgpa mengekoq ja.

byk lagi kalau nak sebut. pendek kata jgn sangka kalau dok berhujah guna Al Quran/ Hadis boleh guna utk politik sempit hgpa.

abu zubair said...

medalian,
1. Kalau betul hang pangkah PAS dulu , hang pangkah sebab babi buta, tak ikut usrah, tak ikut program tarbiyyah sebab tu fahaman assabiyah perkauman karat pekat dalam fikiran hang. Faham pasai apa sokong.Kalau ada yang tak puas hati pi dialog dengan pimpinan.Sekadar baca harakah buat telahan sendiri sapa pun buleh!
2.Sapa yang luluskan lesen judi, lesen arak pastu nak deal dengan syarikat arak untuk rancakkan hub malam?Sapa dia kalau kerajaan 'Ketuanan melayu',bidang kuasa pusat!pastu pusing isu Ronnie Liu!
3.Karpal Singh baru-baru ni mengaku dia tersilap kefahaman berkenaan negara Islam waktu keluar perkataan langkah mayat dia kalau tegakkan negara islam dulu.Sekarang ni dia isytihar mempertahankan Islam sebagai Agama rasmi Persekutuan dan akan mempertahankan PAS,bersedia bila-bila masa berbincang mengenai negara Islam dengan Tok Guru.Kerja sapa yang kelirukan/jauhkan orang Islam daripada faham Islam kalau tak keruk ja UMNO. Islam untuk milik orang Melayu. Orang bukan Islam tak ada hak untuk miliki tanah dalam 'negara Islam versi UMNO'. Islam zalim menindas kaum lain versi UMNO.Apa masalah kalau orang Cina akan masuk Islam/dekati Islam setelah dia lihat keadilan Islam?
4.Anwar orang Islam, Saiful orang Islam kenapa tak dibicara di mahkamah Syariah?kes liwat kes jenayah syariah!Pasai apa UMNO takut hukuman Qazaf pasai tak dapat bawa 4 saksi yang adil untuk tuduh Anwar!Kerajaan ketuanan Melayu nak bela Islam tapi bila kes liwat Anwar buat mahkamah sivil!
5.Nak faham islam bukan boleh harap membaca saja tanpa berguru!Kalau takde guru gurunya adalah Syaitan!Luangkan masa pergi bermuzakarah dengan ulamak.Kami pun baca buku /kitab tapi merujuk kalau tak puas hati.Orang yang sombong je taknak datang merujuk!
6.Pasal frasa "kerjasama dengan Syaitan", ini ilmu balaghah dalam bahasa Arab/Bahasa kiasan.Syaitan tolak Islam , orang kafir pun tolak Islam.Orang kafir dikiaskan dengan syaitan sebab yang sama iaitu tolak islam.Syaitan musuh mutlak manusia.Orang kafir kita kena da'wah dia supaya dapat faham Islam. Ada orang kafir yang membantu nabi berhijrah malah ada yang berjuang mempertahankan Madinah dari musuh walau dia musyrik.dalam konteks ni kalau ada orang bukan Islam menentang kezaliman ,kemungkaran UMNO apa masalah untuk kerjasama dengan orang bukan Islam tu?!
7. Nanti hangpa kata itu hanya ayat politik Karpal.Saiyidina Umar pun pernah berkata, kami menghukum apa yang zahir bukan apa yang bathin. Hebat juga penyokong kerajaan 'Ketuanan Melayu' Boleh tengok hati manusia!
8. Ya memang kami orang Melayu tapi kami yakin hanya dengan kembali laksanakan Islam syumul dapat menyatukan orang melayu,memajukan orang melayu!

abu zubair said...

medalian,
1. Kalau betul hang pangkah PAS dulu , hang pangkah sebab babi buta, tak ikut usrah, tak ikut program tarbiyyah sebab tu fahaman assabiyah perkauman karat pekat dalam fikiran hang. Faham pasai apa sokong.Kalau ada yang tak puas hati pi dialog dengan pimpinan.Sekadar baca harakah buat telahan sendiri sapa pun buleh!
2.Sapa yang luluskan lesen judi, lesen arak pastu nak deal dengan syarikat arak untuk rancakkan hub malam?Sapa dia kalau kerajaan 'Ketuanan melayu',bidang kuasa pusat!pastu pusing isu Ronnie Liu!
3.Karpal Singh baru-baru ni mengaku dia tersilap kefahaman berkenaan negara Islam waktu keluar perkataan langkah mayat dia kalau tegakkan negara islam dulu.Sekarang ni dia isytihar mempertahankan Islam sebagai Agama rasmi Persekutuan dan akan mempertahankan PAS,bersedia bila-bila masa berbincang mengenai negara Islam dengan Tok Guru.Kerja sapa yang kelirukan/jauhkan orang Islam daripada faham Islam kalau tak keruk ja UMNO. Islam untuk milik orang Melayu. Orang bukan Islam tak ada hak untuk miliki tanah dalam 'negara Islam versi UMNO'. Islam zalim menindas kaum lain versi UMNO.Apa masalah kalau orang Cina akan masuk Islam/dekati Islam setelah dia lihat keadilan Islam?
4.Anwar orang Islam, Saiful orang Islam kenapa tak dibicara di mahkamah Syariah?kes liwat kes jenayah syariah!Pasai apa UMNO takut hukuman Qazaf pasai tak dapat bawa 4 saksi yang adil untuk tuduh Anwar!Kerajaan ketuanan Melayu nak bela Islam tapi bila kes liwat Anwar buat mahkamah sivil!
5.Nak faham islam bukan boleh harap membaca saja tanpa berguru!Kalau takde guru gurunya adalah Syaitan!Luangkan masa pergi bermuzakarah dengan ulamak.Kami pun baca buku /kitab tapi merujuk kalau tak puas hati.Orang yang sombong je taknak datang merujuk!
6.Pasal frasa "kerjasama dengan Syaitan", ini ilmu balaghah dalam bahasa Arab/Bahasa kiasan.Syaitan tolak Islam , orang kafir pun tolak Islam.Orang kafir dikiaskan dengan syaitan sebab yang sama iaitu tolak islam.Syaitan musuh mutlak manusia.Orang kafir kita kena da'wah dia supaya dapat faham Islam. Ada orang kafir yang membantu nabi berhijrah malah ada yang berjuang mempertahankan Madinah dari musuh walau dia musyrik.dalam konteks ni kalau ada orang bukan Islam menentang kezaliman ,kemungkaran UMNO apa masalah untuk kerjasama dengan orang bukan Islam tu?!
7. Nanti hangpa kata itu hanya ayat politik Karpal.Saiyidina Umar pun pernah berkata, kami menghukum apa yang zahir bukan apa yang bathin. Hebat juga penyokong kerajaan 'Ketuanan Melayu' Boleh tengok hati manusia!
8. Ya memang kami orang Melayu tapi kami yakin hanya dengan kembali laksanakan Islam syumul dapat menyatukan orang melayu,memajukan orang melayu!

wanzal said...

AKU JD KESIAN PL KT ABU ZUBAIR NI PUNYALA KIPAS..AKU NAK TEST NI:
1. Pasai SPRM - hangpa dok kata SPRM tak betul, macamana Pas boleh memerintah Kelantan smp 20 thn?? Mcmana Selangor & Kedah jatuh?? kalau SPRM tak betui smpai mati pun hangpa tak boleh memerintah. Satu lg kalau hangpa menang awat juak2 penjilat tak saman SPRM, awat tak berguling tengah jalan tp kalau kalah semua tak betoi...dah tak percaya suruh YB hangpa letak jawatan dan jangan dok bertanding.awatlah bodo sangat.
2. Pasai 16 Sept lagi lawak..kena tipu pun dok percaya lg.aku ingat kalau NUAR JUBURI ni kata taik tu manis, mesti hang telan punyala percaya...kalaula betui dia kata BN bawa lari pun, napa NUAR tak suruh depa lompat parti, di luar negara pun boleh buat..susah sangat ka nak lompat parti..lagu tu pun tak reti...dan yang paling bestnya kalau org Pas @ PKR lompat mai kt UMNO, hangpa kata KENA BELI, yg hangpa pi dok pujuk org BN lompat tu tak BELI ka???? tula cakap ikut kepala lutut.
3. Bab Saiful Bahari. kita jgn bercakap sebab kita tak tau sapa betui.yang tau cuma 3 pihak saja, NUAR,saiful dan Tuhan.Oleh itu jln terbaik unt membuktikan kebenaran ialah bersumpah.Awat NUAR tak mau sangat nk bersumpah.susah sangat ka nk bersumpah?????? aku tak pandai agama tp aku tau itu jln yg paling afdal.
4. Bab Karpal.aku tak mau crita panjang cuma nk tanya satu ja. Org Pas la ni kafir ka Islam??Dulu UMNO kwn dgn MCA hangpa kata kafir, la ni PAS dok jilat Cina laknat tu nk kira mcmana?????hahah
5. Bab paling best sai N.AJIS.dia ni kepala sesat dlm Malaysia.semua ckp dia hangpa kata betui w/pun terang2 salah..dah mcm2 dia bagi fatwa, dia mazhab pa pn tak tau...aku ingat pasai dia dok berkawan dgn syaitan kot dia jd lagu tu.
LAST SEKALI AKU CADANGKAN SUPAYA ORG PAS LANTIK CINA JADI PRESIDEN & MURSYIDUL SEBAB HANGPA TAK MAU MELAYU JD TUAN.

abu zubair said...

wan zal,
1.Fatwa Dewan Ulama Pas Kelantan pada Ogos 1963, orang Islam yang
berkongsi dengan orang-orang kafir memerintah negara menjadi kafir atau
haram.Hang kena tahu apa sifat fatwa. fatwa bukan boleh dibuat atas perkara yang dah jelas hukumnya sebagai contoh bilangan solat dan sebagainya.Fatwa dikeluarkan atas perkara yang tiada nas yang jelas dan qat'ie.Fatwa boleh berubah mengikut semasa dan maslahah.Antara contoh fatwa rokok.Dulu fatwa kata makruh sahaja.Tapi oleh kerana ada kajian perubatan dan lain-lain, sekarang hukumnya haram(rujuk fatwa Selangor).Imam syafie ada qaul (pendapat)baru dan lama. Fatwa Kelantan ijtihad dari sudut Siasah(politik). Sebab perkongsian MCA dan UMNO 50 tahun tak setuju nak tegakkan hukum Islam.Perkongsian PAS, PKR dan DAP ;PAS ada iltizam tegakkan negara Islam dan dari sudut dakwah mengambil kesempatan tahalluf siasi (pakatan politik )untuk dekatkan DAP dan PKR dengan Islam.Da'wah ada dua cara ,lisan dan perbuatan.sekarang PAS lebih banyak pada perbuatan.Tunjukkan Islam adil dalam pemerintahan di Kelantan,Kedah , Perak.Kesimpulannya jawab soalan hang, PAS tak kafir!
2. Hang sendiri kata kurang bab agama tapi tahu yang afdhal.kena faham Agama dulu baru faham afdhal yang mana. Tak faham pilah merndah diri merujuk.Jangan ego sangat cakap bodohkan oranglah macam-macam.Baiklah dalam kes Anwar, dalam hukum Islam,apabila pendakwa berjaya bawa 4 saksi, maka barulah yang kena tuduh diminta bersumpah menafikannya. Sumpah najib kes altantuya luar mahkamah Islam tu sumpah lebih bersifat politik!

3. Dalam SPRM ada konspirasi.Konspirasi ke atas Pakatan rakyat banyak gagal sebab bersih dan dipandang bersih kecuali orang yang hati kotor!

kesian kat hang juga dan pengipas kemungkaran penyelewengan umno- bn.Hanya orang jahil je selalu membodoh-bodohkan orang.Orang yang berilmu tak akan buat camtu wlau terhadap musuh.

abu zubair said...

seimbangkan bahan bacaan hang,asyik dok tengok tv3 ,rtm berita hairan dan utusan meloya tu sebab yang sampai kata nik aziz setuju lim kit siang jadi TPM.Sedangkan huraian sebenar Nik Aziz setuju kalau Lim Kit Siang jadi TPM dengan syarat Islam. Kami tak kisah cina jadi mursyidul am dengan syarat Muslim dan alim.dalam PAS ada Kamal Koh dan ramai Ustaz khalil Idham Lim jadi pimpinan.dalam UMNO mana dia Cina muslim?!Dan ramai ahli kelab penyokong PAS dah masuk Islam.

bardd said...

agak agaknya, kalau Lim Kit Siang jadi TPM lepas PRU 12 nanti, dya dah peluk Islam kah?

Kenapakah tidak pernah terlintas di hati abu zair mengenai IDEOLOGI DAP yang boleh menguggat status Islam di muka bumi malaysia ini? Soal Nik Aziz bgi huraian panjang2 tu tak penting. Apa yang media arus perdana persoalkan apa akan terjadi kalau Lim kit siang itu jadi TPM, then Anwar (kalau jadi PM) abrahah masuk jail ataupun bersara, so what's happen after that? Ini keypoint-nya! Parti mana yang akan perintah Malaysia nanti??? Bukan lagi PAKATAN RAKYAT/HARAM, tetapi DAP!!!!!!!!!!!

Itulah sejarah penaklukan Cina bukan Islam terhadap singapura cik abu zair oiiii!!!!! Orang Cina ni berfikiran satu ideologi! DAP dlm pakatan haram tu merbahaya cik abu zair oi berbanding GERAKAN dan MCA. Gerakan dan MCA di bawah kelompok Barisan Nasional yang diterajui UMNO. Status Islam dalam negara lebih terjamin. Dalam Pakatan Haram, sapa yang menerajui? adakah PAS?????? xda sapa pon. DAP ja yang menyerlah!

Hang jangan dok mengarut lebih.. Cina Muslim dan India muslim pun ada komuniti dalam BN. mereka pun ada saluran suara yang betul untuk mengutarakan pendapat. Boleh pulak dok bangga yang PAS ada pemimpin cina Islam.

Lagi satu, hang ketinggalan zaman dah la, kalau hang kata orang sokong BN sebab terpengaruh dek berita dari tv1 tv3 utusan malaya dan berita hairan, sorry la wei. Hang pi kat Laman web Alexa, bandingkan sendiri blog/portal pihak pro kerajaan or pembangkang mana yang menguasai internet sekarang. hahaha! Blogger fitnah or 'dakwah sesat' pas dah terkebelakang. orng dah x percaya.

pemuda melayu kedah said...

macam ni la yb,jgn la cakap mcm serbu xpakai helmet no,yb tau kot no sapa yg duk jd pencuri dlm pr?nk saya list kan 1 per 1 ka?jgn duk ikut sangat pungkoq dap tu.malu tgk yb dr parti isle semalaya duk backup dap.kata2 azimat dap utk pas dah dihalalkan dah.camni ke isle pas?.seelok2nya sebelum cakap tu yb kaji la dlu.buat byk research skit.xpun sambung belajaq wat pjj kat open universiti ka.buat malu org kampung ja kalo ckp mcm serbu x pakai helmet.

wanzal said...

Komen Abu Zubair..terima kasihla tolong crita panjang2.
Bab NUAR ni kan aku dah kata sapa pun tak tau..Ni masalah moral untuk bersihkan nama dan tuduhan..kalau kita tak buat, logiknya kita kena buktikan.senang saja, bukan kena bayarpun..ni la bila aku kata bengap, nk marah...Saiful dgn NAJIB DAH buat, soal politik atau tidak tak penting, yg penting dia buat...Nuar tak berani buat sb takut kena LAKNAT. Itu rasionalnya hbs crita.
Pas tak kafir, jdnya org UMNO kafirla???tolong jawab sat..
habis tu selama ni Kerajaan tak tegakkan Islam??? La ni habaq sat Kerajaan PAS Kedah dok buat apa tegakkan Islam..aku tengok arak di Langkawi tak kurang pun.. arak dok camtu jg..jalang pun dok camtu jg..berapa biji masjid hangpa buat..crita mudah, Pas serupala mcm UMNO..tok sah dok kelentongla nak dekatkan DAP dgn Islam..ni semua ckp org auta nk tegak benang basah...Dulu masa pilihanraya 2008, tukang menyalak hangpa kata kalau Pas menang hari ni, esok arak takdak di Langkawi.bila menang, hangpa kata kita tak boleh larang hak bangsa lain pl. Betul la macam hang kata fatwa boleh berubah mengikut keadaan dan masalah...bila nampak nk kena kat hangpa, buat fatwa baru..sebab tula N.NAJIS boleh buat fatwa ikut suka hati dia...tp aku tak kisahlah sebab org Pas kn bersahabat dgn SYAITAN.
Last sekali aku nak bagitaula,aku bersetujula hang kata aku pengipas UMNO, aku bangga sb aku kipas org Melayu yg menjadi ketua aku..hang dok pulun bela ni adakah hang sedar Pas bukannya dominan pun dalam pakatan..andaikata PR menang, hangpa akan bertuankan DAP cina laknat tu..cubala kira jumlah AP Pas berapa kerat..jd pecacai belakang bontot DAP la jawabnya.

BUJANG SUSAH said...

oh kalau malaysia diperintah PR melayu akan kena pegi mana? org melayu dalam malaysia ni ada 2 org je ke? Kalaupun DAp yg memerintah apa masalahnya? takut cina pijak melayu? dah tu melayu ramai2 ni nak buat apa? buat bodoh je ke? apa la punya kurang cerdiknya org umno ni.

Kes di perak..
Kenapa tak nak cerita Haji Nizar bagi geran tanah 7000 ekar pada orang melayu? Kenapa hanya cerita yg Nizar luluskan geran untuk China di Kampung baru 3000 ekar yang tinggal di situ sudah hampir 70 tahun sahaja?

Di daerah Bukit Gantang tanah untuk orang melayu yang diberi geran lebih banyak daripada tanah orang China. Mereka yang duduk di kampung tersusun ada yang hampir 40 tahun tidak dapat geran, maka Haji Nizar bagi geran. Kebanyakan mereka adalah penyokong tegar Umno. Kerajaan Pakatan Rakyat bagi tanpa pilih kasih. Apa yang Umno buat selama 51 tahun perintah Perak.

Kenapa tak mahu cerita tanah tinggi genting yang diserahkan kepada cina? Kenapa xnak cerita diseluruh Negeri Johor tanah yg betul2 milik melayu hanya tinggal 1/3 peratus sahaja dan yg selebihnya semuanya dah jadi milik cina singapura? Tak cukup lagi.. siap beri pulau batu putih dan tanah milik KTM Tanjung Pagar kepada cina singapura. Lagi seronok bila Pudu jail dirobohkan dan tanahnya diberikan kepada cina singapura untuk dibangunkan. Lapangan terbang TUDM diserahkan kepada cina Jue taik loo. Pulau pinang melayu merempat, siapa yg serahkan pemerintahan kepada cina GERAKAN sedangkan kuasa memerintah sepatutnya UMNO melayu punya?

Jadi ni semua siapa punya kerja? DAP ke? MCA ke? MIC ke? GERAKAN ke? Ini semua kerja UMNO...!!! Mengapa umno terlalu mulia serahkan segala tanah milik melayu pada cina? Kenapa korang semua yg menyokong umno sedikit pun tak terasa hati atau marah bila umno gadaikan segala hak melayu ni hanya untuk keuntungan dan kepentingan kroni2nya? Dapat ke org melayu tanah walau selori dengan cara umno mengadaikan semua tanah melayu ni pada cina?

Nizar beri tanah pada cina 3000 ekar kamu kata nizar barua org cina.. nizar beri tanah pada melayu 7000 ekar tak pula kamu kata nizar bantu org melayu ataupun baruah org melayu.. umno dan kroninya gadaikan segala tanah melayu tanpa melayu dapat walau sepongkis tanah pun tetapi kamu senyun saja.. apa masalah kamu sebenarnya?

LeePas said...

Sahabat saudara sendiri, GMD BDB, Dato' Jahubar Sathik, adalah seorang PENCURI.
Saudara sendiri tak mampu merubah kepincangan didalam pentadbiran saudara.
Saudara setakat hero demonstrasi yang sanggup bersekongkol dengan laknat Allah, Al-Juburi, gelaran yang masih kekal anugerah Mat Sabu.

penawanmysite.blogspot.com said...

assamualaikum..semua

bila baca hujuh2 hangpa ni ada pro N kontanya..rasa syok pulak..tapi aku rasa hujuh puak pas lebih ilmiah..geng umno ni pulak lebih mncabar emosi..rasa macam lucu pun ada..tp jngan marah pulak kat aku pulak,aku sekadar suka membaca je..nk tmbah info..tahniah teruskan debat ni..bleh la selalu aku melawat blog ni...pada geng umno berikan komen yang lebih uumphh sikit...wassalam

wanzal said...

TERIMA KASIH PENAWAN MYSITE YG MEMBERI PENDAPAT...AKU SEBENARNYA BUKAN EMOSI PUN TAPI SAJA NAK TEST JA...DALAM BAB BERHUJAH NI MEMANG ORG PAS PANDAI BERCAKAP SB TU LA BILA ADA CERAMAH, ORG BERIBU MAI DENGAR TP BERTANDING JA KALAH..JAWAPANNYA SIMPLE JA, ORG SERONOK DGR DEPA DOK MERAPU, MAKI ORG N WAT CERITA..ISU APA PUN ORG PAS TAK KAN MENGAKU SALAH, DEPA AKAN PUSING N BELIT SEGALA AYAT QURAN N HADIS UNTUK KEPENTINGAN POLITIK...SAYA TERTARIK UNT KOMEN SB JD HERAN BILA PAS BOLEH SWING 360% DRP ANTI CINA MENJADI RAKAN BAIK SMP ADA YANG SANGGUP BERSUMPAH LANGKAH MAYAT KALAU KACAU DAP...RENUNG-RENUNGKAN LA

usin said...

wanzal, toksah bedebat dgn puak yg tegar pas gila babi ni. buang masa. bg depa langsung xde kebaikan kalau ianya dtg dari bn/umno. pas/pr yg hanya sambung tengok kerja umno/bn yg dh dibuat dulu dh cukup terpuji. aku meluat jugak dgn perompak2 dlm umno/bn tp pr langsung x boleh jd alternatif. sebut anuar jd pm aku lg jd ngeri. jgn amik ati pd bujang susah @ aabu zubair, depa dpt bidas balik buah kita sbb depa belajaq masa dgr ceramah tepi jalan. depa x baca utusan meloya, berita hairan. depa dpt sumber berita terkini dr serakah @ haramkah @ seumpamanya. biarkan--biarkan... nk tanya sikit kt yb, yb ada baca ke komen2 dlm blog ni? ke ybpun x tau ini blog yb? hehehe

abu zubair said...

Usin dengan wan zal,
Aku baca semua utusan meloya dan berita hairan, harakah dan media alternatif pun aku baca . Kalau hangpa dok ingat aku hanya dengar cerita tepi jalan ,silap banyak.aku timba ilmu dengan menelaah kitab hadir majlis ilmu,belajar siasah syar'iyyah dalam usrah, pergi forum umno, baca sirah nabi...akhbar third party pun aku baca...hei kalau dah kering hujah jangan dok cari alasan mengelat lain.
kami bawa hujah Quran hangpa kata kami manipulasi ayat Quran...hei!Kita orang islam panduan kita Al Quran. Islam ajar kalau ada selisih balik pada Quran, kalau ada tak betul pada hujah kami bawa hujah hangpa. kalau hangpa tak boleh bawa hujah kena tunduk kebenaran yang dibawa. Ini konsep muzakarah namanya.Ini hangpa nak pakai hujah akai ja...ni hangpa kata kami sesat tak betul mana hujah hangpa?kata hudud kami bawa hudud PAS, ha mana konsep hudud yang Umno nak bawa?sampai la ni tak bawa ke depan?!!!!!
Al Quran jadikan sebagai hujjah dalam kehidupan kita jangan jadi barang perhiasan saja...Aku rayu sahabat UMNO..
Pemimpin PAS biasa dibidas ahli sendiri termasuk mahfuz dalam muktamar...depan2 kena bidas..depa boleh dengar kritikan. dalam blog ni mereka mengikuti komen tapi mereka tak masuk untuk komen sekali untuk tak mau ganggu kritikan hangpa....takpela aku hanya menyampai sebagai tugas yang diwajibkan ke atas aku...terpulang kat hangpa nak terima atau tak..ok?