Wednesday, July 22, 2009

Kematian Teoh : Musa Hassan, Said Hamdan disaran tutup mulut

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Dato' Ahmad Said Hamdan diminta tutup mulut dari mengulas isu kematian Setiausaha Politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock.

Saranan itu dibuat Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar hari ini yang mengulas kenyataan SPRM dan KPN semalam yang mahu orang ramai tutup mulut dari memberi komen berhubung kematian Teoh.

Mahfuz melahirkan rasa bimbang kerana kedua-dua individu itu adalah pihak yang sedang menyiasat (KPN) dan yang disiasat (SPRM).

Beliau mengingatkan bahawa satu ketika dahulu, KPN pernah dikaitkan dengan dakwaan rasuah, dan ketika itu Badan Pencegah Rasuah (BPR) yang kini dikenali sebagai SPRM telah membuat siasatan ke atas KPN.

Bagaimanapun,siasatan BPR ketika itu kononnya mendapati 'tiada kes' untuk mengaitkan KPN dengan dakwaan rasuah,ujar Mahfuz.

"Kita bimbang yang menyiasat SPRM dengan kes Teoh ini ialah KPN yang sama yang pernah disiasat SPRM dahulu, kita bimbang berlakunya bias,

"Bagi saya satu suruhanjaya diraja yang benar-benar bebas perlu ditubuhkan segera bagi menyiasat kes ini, dan bukannya polis kerana masing-masing sejarah kepentingan antaradua pihak," ujarnya.

Rakyat juga pelik mengapa KPN dan Ahmad Said mahu semua pihak menutup mulut dari memperkatakan kes ini,sedangkan beliaulah pihak yang patutnya menutup mulut kerana sedang disiasat.

Mengulas kenyataan kerajaan yang kononnya mahu menubuhkan suruhanjaya diraja menyiasat punca kematian Teoh,Mahfuz menggesa perkara itu diputuskan di Parlimen.

Beliau bimbang, kini tanggungjawab diserahkan kepada Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak untuk mencadangkan kepada Istana penubuhan suruhanjaya serta keanggotaan dan formatnya.

"Kita bimbang, PM juga adalah pihak yang bertanggungjawab kepada SPRM kerana suruhanjaya ini dibawahnya, tentunya akan berlaku bias dalam cadangan penubuhan ini.

"Ada baiknya jika penubuhan ini dibentangkan dalam sidang khas Parlimen yang dipanggil segera dalam masa terdekat, biarlah Parlimen bahas dan bentuk cadangan dari sudut terma, syarat dan keanggotannya," katanya.

Selain itu beliau melihat, kes Video Linggam yang disiasat suruhanjaya pada dua tahun lalu, akhirnya tiada keputusan yang dibuat.

Malah kes itu senyap sehingga kini, justeru atas sebab itu perlunya satu suruhanjaya yang lebih wibawa yang dilantik melalui pembentangan di Parlimen segera untuk menyiasat kes itu./wann_

9 comments:

momo said...

caya lah YB, depa ni memang kena ajar

Anonymous said...

Berita baik utk pembaca yang ingin menambah pendapatan.

sila layari laman web ini untuk mendapat maklumat yang terperinci & mencuba menambah pendapatan anda.

http://www.perigiduit.com/?ref=acv3806

Me-maling said...

Mahfuz, hang tanya dak lagi Pak Usop dgn YB Roshidi?

Syok kut kena gesek dgn 'kucing kurap'? Elokla tu..

faizal said...

salam..

harapan rakyat perundangan menjadi telus takkan berjaya kerana perundangan yang dicelup dari barat itu sendiri terdapat banyak kelonggaran dan kerumitan bagi mana-mana pihak untuk menyiasat sesuatu kes.

lebih rumit proses sesuatu siasatan maka lebih rumitlah kita ingin mendapatkan pembelaan dan pendakwaan.ini berlaku kerana undang-undang itu sendiri merumitkan keadaan.

bila berlaku sedemikian proses pembelaan,pendakwaan dan penghakiman akan menjadi lebih rumit lagi merumitkan dan akan memakan masa begitu lama kerana mengikut keadilan yang diwar-warkan berpaksi kepada undang-undang barat tersebut.ini akan mewujudkan pembaziran di antara 2 pihak iaitu penguatkuasa dan individu yang terlibat.islam tidak mengajar kita membazir.

kita tidak boleh menyalahkan polis dan sprm kerana undang-undang itu sendiri jika diperhalusi dan dikaji dengan lebih mendalam akan kita dapati bahawa undang-undang tersebut tidak adil kerana undang-undang tersebut memberi kelebihan kepada orang yang berkuasa,bijak dan mempunyai sumber kewangan yang banyak.

undang-undang celupan barat itu sendiri dengan sewenang-wenangnya menggugurkan sesuatu kes sekiranya timbul sebarang keraguan terhadap sesuatu kes.mana mungkin kita ingin mendapatkan keadilan sekiranya pihak-pihak yang pintar mempunyai masa dan ruang untuk menutupi kesalahan dengan hanya menimbulkan keraguan.

alangkah berdosanya jika pihak yang salah dibela dan yang teraniaya di zalimi.alangkah sia-sianya para-para pengamal undang-undang barat yang terdiri daripada orang islam itu sendiri menghabiskan masa,wang,dan usia sekadar menuju ke arah lembah dosa dan hina.

alangkah baiknya sekiranya PAS masih membara didalam hati untuk memperjuangkan HUDUD dan UNDANG_UNDANG ISLAM yang akan menjadi penyelamat dan kemajuan islam dan negara.

semua orang islam akan akur dan takkan wujud pihak teranaya dan pihak yang menzalimi.

harus kita sedar bahawa undang-undang yang dicipta oleh manusia itu akan memporak-perandakan manusia itu sendiri kerana mana-mana undang-undang akan memberi kelebihan kepada mana-mana pemerintah, kerana pemerintah adalah pihak yang bertanggungjawab menegakkan kuasa tersebut, pemisahan kuasa yang dikatakan dalam perlembagaan itu adalah tidak benar dan seharusnya dipertikaikan dan dikaji semula.

wasalam

hilbertmontell said...

Salam 1Malaysia Yang Berhormat,

Saya sangat kesal dengan apa yang telah terjadi di Ibu Negara pada hari ini 1 Ogos 2009. Walaupun kedudukan saya sangat jauh dari tempat kejadian itu, namun saya sangat tidak suka melihat perkara yang seumpama itu dari terus berlaku dan seolah-olah seperti tiada lagi titik noktahnya.

Lebih malang lagi apabila terdapat ramai ahli YB Parlimen atau pun ADUN yang turut terlibat sama dalam perhimpunan yang tidak berfaedah seperti itu.

Sebagai seorang wakil rakyat sepatutnya masa yang semakin berbaki begini masalah rakyat yang diwakili lah yang mesti diutamakan dan bukannya kepentingan politik pihak-pihak tertentu yang terus-menerus diperjuangkan sehingga mengabaikan keperluan serta kebajikan rakyat.

Sebagai seorang yang telah bergelar sebagai Yang Berhormat seharusnya individu itu lah yang lebih tahu daripada rakyat biasa seperti saya ini tentang betapa pentingnya menjaga keselamatan negara serta keharmonian kaum di Malaysia ini dari segala anasir yang cuba menggugatnya tetapi malang sekali apabila terdapat ada diantara Yang Berhormat-Yang Berhormat yang bertindak sebagai dalang dalam tragedi yang sangat merugikan berbagai pihak sebagaimana dengan apa yang telah terjadi pada hari ini tadi 01-08-2009.

Kepada Yang Berhormat, lebih baik sekiranya anda semua apabila telah diberi amanah oleh rakyat sebagai pemimpin kembali semula menilai diri-sendiri, renung semula tentang asal mula perjuangan anda semua...dan tanyalah kepada diri sendiri..."apakah perjuangan hari ini telah tersasar jauh daripada landasan ataupun matlamat asalnya?". Semua jawapannya ada dalam diri anda semua sebagai Yang Berhormat.

Yang Berhormat, saya ini walaupun agak jahil tentang undang-undang tetapi saya selalu memikirkan tentang perlunya 'undang-undang pencegahan awal...(ISA)' harus dikekalkan. Tentu sekali YB tertanya-tanya,'kenapa?' ..dan Yang Berhormat, jawapan saya dalam bentuk pandangan dan pendapat saya ialah..

"(umpamanya,..kiasan)"..jika seseorang itu didapati ada mengidap sebarang tanda-tanda penyakit yang boleh menjejaskan keseluruhan kesihatan tubuhnya, maka tindakan perlu diambil oleh pihak yang berwajib adalah membawa serta menahan orang itu di hospital dan hanya akan dibenarkan keluar jika orang itu telah didapati bebas sepenuhnya dari wabak-wabak penyakit itu.

Dan begitu jugalah pandangan saya tentang orang yang kena tahan dalam ISA ini, jika orang tertentu itu didapati tidak mendatangkan sebarang risiko kepada keamanan negara, tidak mungkin atau adalah mustahil sekali bagi pihak berkuasa untuk menahan tanpa bicara mereka di bawah AKTA ISA itu.

Tetapi bagi orang yang mungkin mempunyai keinginan suka untuk melihat negara ini sentiasa berada didalam keadaan yang huru-hara sepanjang masa..tentu bagi mereka semua undang-undang serta peraturan di negara ini patut dihapuskan. Supaya senang mereka untuk menimbulkan keadaan yang tidak stabil kepada negara.

Sekian dan Terima Kasih serta selamat berkempen di Permatang Pasir!

faizal said...

keadilan tanpa pengorbanan adalah sesuatu yang sukar.

ISA sesuatu yang baik sekiranya digunakan dengan cara yang betul cuma sepanjang ISA ditubuhkan

apa yang kita lihat ianya digunakan sebagai senjata dan kekebalan pihak pemerintah bagi menutup mulut golongan pembangkang.

itu bukanlah matlamat demokrasi yang diagung-agungkan.tetapi kezaliman yang tidak dapat dimaafkan.

tidak dinafikan rakyat sedih melihat perakan tersebut tetapi setelah difikir dan diteliti hanya cara tersebut dapat memperjuangkan hak rakyat yang telah dinafikan kebebasan mereka.

adakah rakyat masih mempercayai undang-undang yang ada sekiranya pesalah yang berkepentingan tidak diambil tindakan.

tepuk dada tanya iman....

hilbertmontell said...

Salam 1Malaysia,

Saya berpendapat, Dewan Rakyat atau Parlimen sudah ada..maka disanalah tempat paling sesuai untuk menyuarakan pandangan, mengemukakan sebarang bantahan, mengusulkan sesuatu perkara. Tetapi ketika di dalam dewan kenalah juga ikut peraturan dewan, janganlah pulak menjerit-jerit siap dengan ikat reben di kepala lagi tu...itu memang tak boleh lah. Kena hormat dewan.

Ketika kemuka sebarang bantahan, usul, ataupun pertanyaaan mestilah berhemah, berdisiplin, buat macam gaya orang Yang Berhormat, jangan buat macam gaya penjual di kaki lima, sayur-sayur!!!..murah-murah!!!..mari beli, mari beli...beli 3 biji buah pala dapat air paip percuma!!!...mari tuan, tuan semua!!!.. (Haa kelakuan itu memang tak boleh diamalkan semasa dalam dewan).

Jadi kenapa masih lagi memilih jalanraya sebagai tempat menyatakan perasaan yang terbuku??? ..lagi ditempat seperti itu hingar-bingar..apa juga yang kita ucap tiada siapa yang dapat mendengar, 10 orang berteriak, 100 orang sahut, 1000 orang pulak menjerit, 10,000 lagi bertempik - jadi apa kesudahannya???

Kenapa tak pilih stadium sebagai tempat??? Di Selangor banyak stadium besar-besar..Stadium Shah Alam, Stadium Bukit Jalil dan yang lain-lain yang mampu menampung puluhan ribu pemprotes. Kat sana suka hatilah nak berteriak sampai ke pagi ke, sampai ke malam balik lagi ke...sana tiada orang awam, sana tidak menyusahkan orang ramai.

kacang parpu said...

Mahfussss...hang ingat Malaysia ni sama dengan India ka?????

Specis keling memang cukup suka bab buat hingaq ni..

adi jagat said...

Salam YB...
Sebelum memperkatakan isu lain..sy amat berharap agar YB turun ke lorong 5,jln panchor,p.sena dulu utk melihat permasalahan rakyat di situ..utk pengetahuan YB satu timbunan sampah yg agak dahsyat&bisa menenggelamkan pekan p.sena telahpun wujud di situ sejak dari tamat PRU dulu lagi...buat la sesuatu agar penduduk&pengguna lorong itu dpt menikmati sedikit keselesaan hidup selepas jasa rakyat memberikan kemenangan kpd PAS masa PRU dulu..
Bak kata org..sblm YB gah memperjuangkan nasib agama,bangsa&negara di prkt nasional..jenguk2 la ke pokok sena dulu..pekena kopi ka apa yg patut di pekan pokok sena..
wassalam