Monday, April 7, 2008

Kerajaan digesa siar secara keseluruhan sidang Dewan Rakyat

Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar mengalu-alukan langkah kerajaan untuk menyiarkan secara langsung sesi parlimen mulai sidang akan datang.

Katanya, langkah tersebut merupakan langkah awal ke arah untuk mewujudkan satu siaran yang lebih tetap dan kemas untuk menjadi tatapan kepada masyarakat tentang bagaimana bentuk perjalanan perbahasan dalam parlimen di samping mendidik masyarakat untuk keluar dari fahaman politik tradisional.

"Ini sekaligus untuk mendidik rakyat agar dapat menilai ahli-ahli parlimen itu dalam konteks perbahasan bukan hanya pada sudut yang dikatakan dalam konteks orang Melayu contohnya, wakil rakyat hanya dilihat hadir makan kenduri, ziarah orang sakit atau orang mati.

"Mereka tak menilai dari sudut bagaimana penghujahan yang dibawa oleh ahli parlimen yang cuba membentuk rangka dasar masa depa depan negara," katanya.

Mengulas lanjut, beliau berharap langkah tersebut tidak hanya berakhir dengan slot setengah jam tapi perlu diadakan slot yang lebih panjang.

"Kena ada slot khas bukan sahaja menyiarkan sesi soalan lisan, sebaliknya perbahasan bajet atau perbahasan titah ucapan Yang DiPertuan Agung membabitkan perbahasan oleh semua ketua parti. Bukan sahaja dari komponen BN tapi juga semua ketua parti dari Pakatan Rakyat.

"Ini untuk memberi rakyat menilai. Bagi saya kalau nak siar keseluruhan sesi parlimen secara langsung kena ada satu saluran khas di tv khusus untuk menyiarkan perbahasan di Dewan Rakyat dan Dewan Negara," katanya yang ditemui di majlis jamuan rakyat anjuran PAS Kawasan Pokok Sena baru-baru ini

No comments: