Friday, April 25, 2008

BPR kepada Suruhanjaya, sekadar 'gincu' untuk politik Abdullah

Tidak mendatangkan impak maksima!

Saya sangsi dengan cadangan Abdullah itu kerana banyak aspek penting yang perlu diubah di dalam BPR seperti bebas daripada pengaruh eksekutif dan tugas pendakwaan masih seperti sediakala menjadikan badan itu tidak bebas sepenuhnya.

Contoh ketara katanya ialah Abdullah masih lagi bertanggungjawab penuh ke atas BPR walaupun ianya dijadikan badan bebas termasuk mengemukakan laporan kepadanya setelah dimajukan kepada Parlimen.

Begitu juga dengan pendakwaan kes rasuah yang masih lagi berada di dalam bidang kuasa Peguam Negara yang dilihat tidak mendatang sebarang impak maksima ke atas usaha untuk memerangi rasuah.

Saya juga mahu Abdullah sendiri memulihkan kredibiliti dan integiritinya terlebih dahulu kerana pernah dikaitkan dengan isu rasuah sebelum ini. Antaranya yang membabitkan isu Oil For Food, ECM Libra yang melibatkan menantu beliau Khairy Jamaludin, pembelian rumah di Australia, pemberian Kapal Layar oleh saudagar terkemuka dan tender-tender kerajaan yang melibatkan syarikat anak beliau Kamaludin

"Ini umpama gincu baru nak 'mencantikkan' wajah politik Pak Lah. Pelaksanaan masih sama cuma diberi nafas baru sahaja.

"Dan cadangan ini merupakan 'nafas baru' bagi perasuah-perasuah negara yang akan lebih dilindungi daripada didakwa atau dikenakan sebarang tindakan," katanya ketika dihubungi pagi tadi.

Selain itu idea untuk menambahkan pegawai sejumlah 5,000 itu akan merugikan dana rakyat kerana tidak berperanan sebaiknya memandangkan kes-kes yang dikendalikan oleh BPR khususnya membabitkan pemimpin politik dan tokoh terkenal akan ditutp begitu sahaja.

"Apa guna tambah pegawai apabila para pegawai tidak ada kes untuk didakwa dan tugas penyiasatan yang mereka lakukan selama ini menjadi sia-sia kerana tidak ada sebarang tindakan yang bakal diambil, Bersihkan dulu imej dia sebelum mahu memperbetulkan orang lain barulah rakyat yakin dan akan meberi sokongan."

No comments: