Thursday, April 17, 2008

Siasatan 'Black 14' : Teruslah tekan rakyat, jika mahu peralihan kerajaan berlaku cepat - Mahfuz

Kepantasan pihak Polis menyerah notis dan menyiasat beberapa pemimpin Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) berhubung isu himpunan 'Black 14' seawal beberapa jam selepas himpunan menyaksikan sekali lagi polis dipergunakan kerajaan sebagai alat politik, kata Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar.

Menurutnya, polis bertindak sangat pantas dalam kes-kes sebegini (politik) sebaliknya dalam kes jenayah tindakan polis sangat lemah dan lambat.

"Kenapa polis bertindak lambat dalam kes pembunuhan Adik Nurin Jazlin Jazimin, kes kehilangan adik Sharlinie Mohd Nashar, kes rompakan besar -besaran di KLIA dan kes-kes pembunuhan lain yang menyebabkan keselamatan negara terjejas.

"Tetapi dalam kes himpunan 'Black 14', tindakan polis begitu cepat menyerah notis kepada Presiden KeADILan, Datin Seri Dr wan Azizah Wan Ismail seawal jam 6.30 pagi sudah menunggu di rumah Wan Azizah," katanya sinis.

Polis katanya dalam kes-kes seperti Kes Nurin Jazlin dan rompakan di KLIA memberi pelbagai alasan termasuk menyalahkan orang ramai yang tidak membantu siasatan menyebabkan kelewatan dalam tindakan.

Bagaimanapun dalam kes 'Black 14' polis tanpa kerjasama orang ramai begitu cepat melakukan tindakan tidak sampai 24 jam berjaya menyerahakn notis siasatan kepada pemimpin KeADILan.

Hal ini sangat dikesali dan PAS mengecam tindakan ini yang disifatkan menutup kebebasan berhimpun dan menyuarakan pandangan di kalangan rakyat Malaysia, katanya.

Beliau seterusnya melihat tindakan ini hanyalah akan meneruskan lagi rasa benci dan sangsi rakyat kepada kerajaan yang mempergunakan polis sebagai jalan menutup kelemahan.

"Saya lihat jika hal ini berterusan dan polis akan terus dipergunakan oleh kerajaan BN, ianya hanya akan menyebabkan kebencian rakyat semakin meninggi.

"Jangan salahkan rakyat nanti jika tindakan sedemikian hanya akan menyebabkan peralihan tampuk pemerintahan negara akan bertukar lebih cepat," katanya sinis.

Sementara itu semalam, empat pemimpin KeADILan memberikan keterangan kepada polis berhubung himpunan 'Black 14' di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur 14 April lalu.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memberikan keterangannya selama 20 minit kepada pegawai polis dari Ibu Pejabat Polis Kontijen (IPK) Kuala Lumpur di pejabatnya di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor (SUK).

Sementara Dr wan Azizah ; Naib Presiden PKR, Azmin Ali dan Pegawai Khas Menteri Besar Selangor, Yahya Shahri pula memberikan keterangan kepada pegawai yang sama selama 30 minit di IPK Shah Alam kira-kira pukul 2 petang semalam.

Wan Azizah ketika ditemui selepas memberikan keterangan itu memberitahu, mereka semua memberikan kerjasama kepada polis.

Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lanjut mengenai perkara itu kerana segala keterangannya yang adalah dalam siasatan oleh pihak polis.

"Tidak ada tindakan yang dikenakan , tetapi hanya keterangan sahaja yang diambil dan kita telah pun berikan kerjasama kepada mereka.

"Sebelum itu, kita ke pejabat SUK pagi ini untuk berikan keterangan bersama-sama Menteri Besar tetapi berlaku salah faham dan polis minta kita ke IPK, kita beri kerjasama.

"Sungguhpun begitu, kita hairan kenapa dilayan seperti ini dan tidak kepada Umno dan Barisan Nasional (BN) dan keadaan ini akan menambahkan lagi ketegangan

No comments: