Friday, January 22, 2010

Siapa yang cekap? PDRM atau HKL?

Polis telah berjaya menangkap suspek yang dikata mengebom dan membakar gereja metro tabernacle AG desa Melawati. Suspek ditangkap selepas dia datang ke Hospital Kuala Lumpur untuk mendapat rawatan. Suspek tersebut dikatakan mendakwa muka kiri,tangan dan dadanya terkena api ketika membakar sampah. Tindakannya menimbulkan kecurigaan pihak hospital dan pihak hospital terus menghubungi Polis. Maka berlakulah penangkapan suspek pertama yang membawa kepada penahanan tujuh suspek yang lain.

Isunya ialah sebelum ini Polis telah menyatakan sudah pun mengenali lakaran wajah mereka yang dikatakan terlibat dalam pengeboman dan pembakaran gereja. Tapi malangnya polis tak berjaya menahan lelaki yang dikenal parti lakaran wajahnya. Tapi sebalik penahana hanya dibuat bila suspek yang pertama datang keHkl untuk mendapat rawatan dan pihak hospital curiga dan terus menalipon Polis.

Persoalannya kalau suspek tak cedera dan tak pergi ke Hkl mungkin hingga kini belum ada penahanan keatas orang yang dikata terlibat. Jadi yang cekapnya pihak Hkl.Bila dia tengok suspek agak mecurigakan dia telefon Polis.Baru Polis datang tahan suspek. Saya ucap tahniah pada Hkl kerana kecekapan dan kepekaan mereka lah yang membawa pada penahanan suspek.

Tetapi penahanan tersebut hanya baru peringkat suspek. Soalan saya adakah suspek yang ditahan Polis menyerupai lakaran wajah yang dikenal pasti Polis sebelum ini. Kalau tak sama dengan lakaran wajah yang dilakarkan oleh Polis maknanya Polis gagal mengesan dan membendung kejadian pengeboman dan pembakaran gereja dan kini berlarutan kepada pembakaran dan pencerobohan surau.

Adakah dengan tahap kecekapan pihak Polis yang diketuai oleh Tan Seri Musa dan juga menteri yang dipertanggungjawab untuk menjaga Polis mampu mengawal keaadaan. Apakah jaminan mereka pada rakyat akan tahap keselamatan kehidupan dan harta benda rakyat. Apa yang berlaku rakyat hidup dalam kebimbangan,keresahan dan kerunsingan tentang keselamatan yang memalukan.

Dato'Hj.Mahfuz Omar
Naib Presiden Pas
Ahli Parlimen Pokok Sena
22 Jan 2010
11.30 am

No comments: