Wednesday, February 17, 2010

Umno tak layak urus ekonomi, GST

Saya mendesak kerajaan supaya menyelesaikan isu fundamental negara, iaitu kepincangan pengurusan ekonomi negara.

"(Kerajaan) tak perlu sebut nak laksana GST ikut negara maju sedangkan perkara yang paling fundamentalnya dalam negara kita di sini adalah urus tadbir ekonomi negara pincang dan gagal diatas oleh kerajaan,"

Kerajaan pincang dalam menguruskan tiga sumber pendapatan negara, pertama adalah cukai sama ada secara langsung dan tidak langsung, kedua adalah komoditi serta hasil bumi, dan ketiga, adalah pelaburan sama ada domestik atau luar negara.

Seperti di Malaysia, sebanyak 10 peratus rakyat membayar cukai pendapatan maksimum 30 peratus, sedangkan lebih 90 peratus yang lain tidak dikenakan cukai.

Saya melihat setiap rakyat tidak kira pembayar cukai atau sebaliknya tidak menikmati prasarana yang selesa seperti yang disediakan oleh sesebuah kerajaan di negara-negara yang menggunakan GST.

Salah satu punca berlakunya demikian adalah ketirisan belanjawan kerajaan sebanyak RM28 bilion, seperti yang terlapor dalam Laporan Audit Negara, Oktober lalu.

Natijahnya, kerajaan gagal memperbaiki sektor perkhidmatan seperti bidang pendidikan, kesihatan, keselamatan, perkhidmatan dan pengangkutan yang menjadi keperluan utama rakyat.

"Yuran sekolah ditingkatkan, pelajar-pelajar asrama diarahkan pulang Sabtu Ahad sebab pentadbiran sekolak dipaksa bayar bil air-elektrik...indeks jenayah meningkat, sektor perubatan tidak sempurna (berpunca oleh) angkara pengurusan ekonomi yang pincang (oleh) kerajaan,"

akyat di negara-negara maju seperti Perancis umpamanya, sanggup membayar GST kepada kerajaan kerana mereka yakin dengan integriti kerajaan dalam meningkatkan keselesaan hidup rakyat.

"Di Perancis, rakyat sanggup bayar GST kepada kerajaan sebab integriti kerajaan dan rakyat ditawarkan dengan perkhidmatan kesihatan, sekolah-universiti dan sebagainya sebagainya percuma."

"Bagi yang tidak berpeluang belajar di Universiti, kerajaan taja mereka belajar teknikal, supaya mereka jadi tenaga mahir yang bergaji boleh menikmati kehidupan secara selesa dan adil."

"Kerajaan bertanggungjawab meningkatkan kemahiran rakyat secara pendidikan dan teknikal supaya semua boleh bekerja, bergaji, mampu berbelanja dan sudah tentunya memberi pulangan (GST) pada negara."

Kerajaan sedaya-upaya meningkatkan keselesaan hidup, memperkasa kemahiran-pendidikan rakyat, mewujudkan peluang pekerjaan secara dinamik serta memastikan ekonomi negara diurus secara integriti kerana separuh dari keluaran dalam negeri kasar (KDNK) hasil GST yang dibayar rakyat.

"Takkan kerajaan nak urus tadbir negara sambil lewa kerana dari USD3 trilion pendapatan negara (KDNK) Perancis, lebih 52 peratus adalah hasil GDP,"

Inflasi tetap akan berlaku dalam sesebuah negara atas faktor-faktor yang lain seperti globalisasi; walaupun Malaysia tidak mengamalkan GST.

Bercakap tentang pengurusan komoditi dan hasil bumi pula, kerajaan terlalu bergantung pada hasil Petronas untuk perbelanjaan pengurusan dan pembangunan.

"Lebih kurang 44.6 peratus atau RM67.8 bilion dari KDNK adalah hasil minyak dan belanjawan Malaysia terus defisit 13 tahun berturut-turut kerana sikap terlalu bergantung,"

Kerajaan seharusnya menguruskan hasil bahan mentah dan minyak negara secara inovasi, termasuk memperkasa sektor penyelidikan dan perkhidmatan. "Walaupun Brazil ada minyak, R&D (sektor penyelidikan dan pembangunan) kerajaan mereka berjaya menghasilkan 'gasahol' di mana hampasan tebu diperbaharui menjadi tenaga baru (bagi) menggantikan minyak untuk tampung 40 peratus penggunaan minyak oleh 140 juta rakyatnya,"

Sekiranya kerajaan bersikap inovatif, maka hasil kekayaan minyak akan disimpan dan dijana dalam rupa pelaburan hayat yang strategik untuk menampung kos pengurusan pendidikan, hospitaliti, sukan dan generasi, sebagaimana yang dilakukan oleh Norway.

Pengurusan ekonomi yang pincang oleh kerajaan termasuk tidak berupaya menghayati model ekonomi inovasi dengan mencipta kekayaan berasaskan sosio-politik negara.

"Sebagai sebuah negara yang aman, sekiranya Malaysia menyediakan hab simpanan minyak, ekonomi negara boleh dijana secara inovasi kerana negara-negara (pengeluar minyak) yang berkonflik tentu akan simpan minyak mereka di sini,"

Kerajaan juga seharusnya belajar dari Singapura dalam memperkasa bidang perkhidmatan sebagai sumber pendapatan negara.

"Tak payah ikut Singapura dalam melaksanakan GST saja, tapi kerajaan kena ambil contoh syarikat guaman di sana yang menjadikan rakyat di negara-negara Asia sebagai pelanggan mereka,"

Disebabkan konsep globalisasi perkhidmatan itu, mendorong kerajaan dan rakyatnya membuka firman-firma guamannya di seluruh Asia.

Konsep sedemikian diaplikasi kerana Singapura tidak ada hasil kekayaan bumi.

"Dia (Singapura) tak ada minyak, mineral, getah, sawit; maka dia kena perkasakan sektor perkhidmatan sebagai sumber pendapatan utama negara dia,"

Ekonomi inovasi turut menjadikan syarikat perindustrian makanan seperti Nestle berjaya mengaut keuntungan kasar USD75 bilion pada tahun 2007; walaupun syarikat dari Switzeland itu tidak mempunyai ladang teh, gandum dan kopi.

Ekoran itu, saya sekali lagi ingin mempersoal kemampuan kerajaan dalam mencipta kekayaan secara inovasi hasil bumi.

"Kita ada ladang teh, ladang buah-buahan, ladang bijirin, tetapi apa sudah jadi dengan projek kerajaan seperti Fama, Felda, Keda (dan) Mada,"

Bercakap soal pendapatan dari sektor pelaburan, saya membahagikan sektor itu pada dua iaitu modal insan dan materialistik.

Kerajaan perlu memperbanyak peluang pendidikan dan memperkasa kemahiran rakyat kerana dengan berbuat demikian akan mengangkat kualiti dan kebersaingan guna tenaga dalam sektor awam dan swasta.

"Kita jangan anggap apabila buruh kita dimahirkan atau ditingkatkan pendidikan mereka sekali pun, tak berguna sebab gaji kecil di Malaysia."

"Kalau buruh kita ini berintegriti, kreatif, berkualiti; adakah SPRM yang akan meminang kita; atau kita lebih berpeluang bekerja dengan tawaran gaji yang lumayan dari pelanggan-pelanggan Eropah, Singapura, Taiwan, Jepun...tak kira lah sama ada kita pergi bekerja di sana atau menawarkan satu-satu perkhidmatan secara maya dari Malaysia,"

Memulangkan pada rakyat sama ada untuk bersetuju dengan GST atau sebaliknya, beliau menyuarakan rasa yakin bahawa PAS dan Pakatan Rakyat lebih layak menggantikan Umno/BN dalam menguruskan ekonomi negara.

20 comments:

Ampatuan Jr said...

Betui tu YB.!
Memang UMNO tak layak urus ekonomi kita sebab UMNO tu jahat!
Kita patut contohi Selangor yg telah melantik DSAI jadi penasihat ekonominya dgn bayaran singgit ja..dan semua orang tahu bahawa DSAI adalah pakar ekonomi yg berwibawa dan bijaksana,kalau tak takkan dia boleh buat banglo harga juta2 kat Bkt Segambut KL,cuma dgn menjual bakul rotan yg di anyam semasa dia duk dlm penjara Sg Buloh dulukan? dan DSAI juga terbukti bijak mengurus dana kewangan antarabangsa kerana dia ada simpan duit billion-billion kat Australia dan tempat2 lain yg dikendalikan oleh seorang lagi pakar spr nya bernama Rahim Ghouse.Tak caya? pi check website Australian Broadcasting Corporation(ABC Radio) berkenaan DSAI dgn duit US$8 Billionnya....

hilbert said...

Salam 1Malaysia YB,

Pasal ekonomi ini saya memang kurang mahir, tapi kalau Datuk rasa kerajaan BN tidak bijak menguruskan ekonomi negara maka saya cadangkan boleh kiranya Datuk huraikan macamana Kerajaan PAS Kelantan mentadbir negeri sehingga muncul sebagai negeri termaju dalam Malaysia dan telah terkehadapan melangkaui Pulau Pinang, Selangor dan Kedah...

...nanti Barisan Nasional boleh belajar dari semuanya...

Anonymous said...

saya rasa pas memang layak utk menguruskan ekonomi negara krn telah ter bukti di kelantan yg amat maju dibawah pimpinan tok guru dan anak menantunya.tersangat maju hingga balik raya jalan jam dgn kereta plet luar. Kerana cerdik sgt sampai anak kelantan kena keluar utk mwncari makan.Kumpul duit dinegeri yg dipwrintah bn, hantar balik ke kelantan. Mana ada org pandai ekonomi nak sokong pas, comot pemikirannya. Tapi nasib baik ada anwar ibrahim, pakar ekonomi lulusan kelas ketiga pengajian melayu um untuk tlg pakatan rakyat. Harap dia tak bangkrapkan selangor mcm dia nyaris tak bangkrapkan malaysia tahun 1997 dulu.

Anonymous said...

baguih, time BN bawa idea nak bangunkan ekonomi baru la nak kata itu tak baguih ini tak baguih. Sebelum tu tak de pulak nak bagi idea membangunkan ekonomoi. ini la pemikiran dengki pembangkang..

Anonymous said...

PAS memang layak urus ekonomi! Tidak boleh disangkal lagi! Pemimpin PAS ramai yang dikenali seluruh dunia kerana kebijaksanaan menjana ekonomi dunia. Semasa krisis kewangan dunia 1980an, 1990an dan sekarang pemimpin PAS telah bertubi-tubi diminta nasihat oleh semua pertubuhan terkenal dunia bagaimana cara memulihkan ekonomi dunia. PAS juga telah berjaya memotivasikan umat Islam seluruh dunia melalui ucapan-ucapan dan ceramah-ceramah pemimpin mereka di kampung-kampung, mukim-mukim, daerah-daerah di seluruh dunia supaya menguasai ekonomi. Kerana kepintaran pemimpin PAS juga, mereka pernah mencadangkan negara menjual KLCC, Litar Sepang, Putrajaya dan banyak lagi. Semestinya OIC mengambil pemimpin PAS sebagai penasihat bagi merancakkan ekonomi umat Islam sedunia.

andy said...

Cakap senang jer YB. Saya pon bleh cakap... yang tu tak betul in tak betul.

Rasa2 apa perancangan YB untuk membantu & memajukan sosial ekonomi org pokok Sena?? banyak org pokok sena susah.. takda kerja.. kena berhijrah ke Penang mcm saya nih haaa...

harap2 YB tolong buka peluang berniaga pada org pokok sena.bagi berjaya dahulu baru YB bleh cakap pasal negeri pastu bleh la ckp plak pasal negara.

baru saya percaya cakap2 Mr.Bean.
tima kasih...

PKR (PERAMPAS KUASA RAKYAT) said...

Wahai Mahfuz,

Macam cerita P Ramlee pulak.

Nak tergelak dengan tajuk ini.

Mahfuz jangan risau. Nanti kita hantar menteri kerajaan pusat ke negeri Kelantan untuk belajar dengan Tok Guru Nik Aziz macam mana nak urus ekonomi dan GST.

Saya juga mencadangkan supaya Mahfuz buat roadshow dan ceramah tentang ekonomi di seluruh negara. Jangan cerita pasal Anwar saja. Beritahu kami macam mana nak urus ekonomi dan GST.

Walaupun UMNO telah 52 tahun mengurus ekonomi dan paling baru akan mengurus GST pula, Mahfuz bolehlah beritahu tukang hadir ceramah bahawa contohilah Kelantan dalam mengurus ekonomi.

Nik Aziz kata tiada siapa yang boleh mengatakan Kelantan tidak maju dari segi ekonomi. Katanya Kelantan banyak gudang, pasar raya dan peluang perniagaan.

Cuma yang tidak ada ialah ROYALTI MINYAK. Kelantan tidak memerlukan wang ehsan.

Petua untuk memajukan ekonomi Kelantan ialah dengan meminta duit dari orang lain dan cara ini amat berkesan sejak 20 tahun lepas.

Kelantan tidak akan membawa perkara ini ke mahkamah dan cara paling berkesan meminta ROYALTI MINYAK ialah mengadakan ceramah di seluruh negara untuk mendapatkan input lebih baik daripada pendengar.

Kalau orang lain tak nak bagi ROYALTI MINYAK, undilah PAS untuk masuk syurga.

Satu lagi cara ialah GIGIT SEBELAH TANGAN (GST) BN supaya BN tidak dapat mengurus ekonomi dengan baik.

Ini merupakan satu cara yang paling BERKESAN untuk mendapatkan undi.

Selamat maju jaya dalam mengurus ekonomi.

Sekian.

Anonymous said...

Assalamualaikum warahmatullah YB..
saya memang minat ngn YB.. hehe
mengenai GST ni..kata pendapatan kerajaan..akan menurun...ye ke??dah sedia ke UMNO ni..bukan ke selama ni penadapatn kerajaan yang berlambak2 di habiskan untuk kereta formula one..dan lain2 lagi???hah kapal selam tak boleh selam..kelakar..
GST..kire value added tax..cukai nilai tambah..salah atau betul saya ni..saya tk kisah..memang saya kurang..lagi tinggi nilai ditambah barangan..makin mahal la..sbb dah dicukai..

Anonymous said...

Hahaha...Mahfuz, lu memang hensem la. Machoo

Anonymous said...

Patutnya Pakatan Rakyat sama-sama dalam memajukan negara untuk kepentingan rakyat, memanglah Pakatan Rakyat adalah pembangkang di Malaysia, tetapi janganlah semuanya dibangkang sampai yang betul pun dibangkang juga. Lihatlah gaya pembangkang Barisan Nasional di Kelantan, Kedah, Selangor, dan Pulau Pinang, mereka membangkang secara berhemah, benda tak betul seperti membuli rakyat serta merobohkan kedai, pusat kegiatan penduduk, dan merampas balai raya serta, exco yang mengacau pihak pihak berkuasa dalam operasi serta benda-benda yang tak patut saja dibangkang oleh Barisan Nasional, malahan bangkangan yang dibuat secara berhemah, bukannya berkelakuan liar seperti Pakatan Rakyat yang menghuru-harakan negara. Kalau Pakatan Rakyat masuk arena politik Malaysia untuk merebut kuasa semata-mata tanpa usaha untuk membangunkan negara dan rakyat, lebih baik tak payah ada Pakatan Rakyat pun tak apa, pelingkup kemakmuran dan kesejahteraan negara seperti Pakatan Rakyat tidak diperlukan dalam pentadbiran Malaysia, cakap berdegar-degar, tapi yang dicakap itu tak guna apa pun, merapu saja. Ubahlah sikap, contohi Barisan Nasional, kalau bersikap seperti sekarang, jangan haraplah nak gantikan Barisan Nasional sebagai pentadbir Malaysia, ini kerana Barisan Nasional telah jauh ke hadapan meninggalkan Pakatan Rakyat yang lapuk dan ketinggalan zaman. Selamat berjuang Barisan Nasional, sekian, terima kasih.

Anonymous said...

Y.B. Mahfuz soalan pasal arak dan judi di Shah Alam bila nak dijawab, nak tunggu kucing bertanduk dan kerbau berkepak dulukah baru nak jawab? Anda boleh minta pandangan Y.B. Nga Kor Ming dan Y.B. N. Gobalakrisnan yang sebelum ini begitu lantang menafsirkan Al-Quran semasa kempen politik di Bukit Gantang dan Bagan Pinang sebelum ini. Bukan main hebat Nga Kor Ming dan N. Gobalakrishnan yang mendapat tepukan gemuruh dari pimpinan PAS dan pimpinan Melayu PKR yang begitu suka hati melihat Nga Kor Ming dan N. Gobalakrishnan menggunakan ayat Al-Quran yang entah mereka berdua faham atau pun tak. Maka pergilah Y.B. Mahfuz berguru dengan Nga Kor Ming dan N. Gobalakrishnan untuk menjawab persoalan arak dan judi di Selangor itu. Sekian, terima kasih.

Anonymous said...

Y.B. Mahfuz soalan pasal arak dan judi di Shah Alam bila nak dijawab, nak tunggu kucing bertanduk dan kerbau berkepak dulukah baru nak jawab? Anda boleh minta pandangan Y.B. Nga Kor Ming dan Y.B. N. Gobalakrisnan yang sebelum ini begitu lantang menafsirkan Al-Quran semasa kempen politik di Bukit Gantang dan Bagan Pinang sebelum ini. Bukan main hebat Nga Kor Ming dan N. Gobalakrishnan yang mendapat tepukan gemuruh dari pimpinan PAS dan pimpinan Melayu PKR yang begitu suka hati melihat Nga Kor Ming dan N. Gobalakrishnan menggunakan ayat Al-Quran yang entah mereka berdua faham atau pun tak. Maka pergilah Y.B. Mahfuz berguru dengan Nga Kor Ming dan N. Gobalakrishnan untuk menjawab persoalan arak dan judi di Selangor itu. Sekian, terima kasih.

Anonymous said...

Pakatan Rakyat pula mengurus ekonomi negeri tadbiran mereka dengan menipu penduduk dengan pelbagai tuduhan palsu untuk elakkan kebobrokan mereka terdedah. Selama ini Barisan Nasional mentadbir Kedah, Pulau Pinang, dan Selangor, kemajuan amat pesat di negeri-negeri berkenaan, rakyat dapat banyak peluang perniagaan dan pekerjaan. Sekarang ini bila Pakatan Rakyat perintah, sudahlah peluang perniagaan makin sempit, malah dirobohkan pula kedai-kedai serta dirampasnya balai raya, tanah dirampas (tanah YBK), membuat huru-hara di sana sini dengan demontrasi hingga pelabur takut nak datang melabur. Selain itu sikap Pakatan Rakyat yang suka buruk-burukkan negara sendiri itu baik sangatkah sampai negara dapat nama yang buruk, puas hati betul Pakatan Rakyat dapat conteng arang pada Malaysia. Lihatlah pembangunan mega Pakatan Rakyat di negeri tadbiran mereka seperti "Ceramah Maki Hamun Perdana", "Demontrasi Jalanan Perdana", "Menuduh Orang Sesuka Hati Jaya", dan lain-lain pembangunan mega pelingkup Pakatan Rakyat yang memudaratkan negara. Anda semua akan terima padahnya akibat kelakuan pelik dan pelingkup anda itu pada pilihanraya akan datang. Kuatkan semangat Barisan Nasional, rakyat semakin kuat menyokong Barisan Nasional yang gigih dan kuat berusaha, pihak tepi jalan seperti Pakatan Rakyat boleh jalanlah, selamat berjuang Barisan Nasional. Sekian, terima kasih.

Anonymous said...

Kalau Pakatan Rakyat tak buat kekacauan dalam negara ini, maka makin mudahlah dan makin pesatlah pembangunan ekonomi negara, sungguh pun dalam keadaan tersepit dan sulit dengan kegawatan ekonomi dan sikap tak tentu hala Pakatan Rakyat pun, Barisan Nasional masih mampu untuk mengeluarkan negara dari kemelut ekonomi dan pembangunan juga agak rancak. Kalau Pakatan Rakyat menjadi pemerintah Malaysia sekarang ini, entah apa jadi gamaknya dengan negara ini, negeri-negeri tadbiran mereka pun tunggang langgang, dan pembangunan tergendala di sana sini, entahlah apa akan jadi pada Malaysia dan negeri-negeri dalam Malaysia sekiranya Pakatan Rakyat mentadbir dengan gaya tepi jalan dan gaya rimba mereka itu. Sudah-sudahlah tu Pakatan Rakyat, kerajaan pusat (Barisan Nasional) dengan penuh semangat membangunkan negara, tetapi Pakatan Rakyat dengan penuh dengki dan iri hati merosakkan pembangunan negara. Ubahlah sikap, patutnya pemimpin menjadikan negara makmur serta sejahtera, kalau sekadar pelingkup, lebih baik tak payah jadi pemimpin negara. Sekian, terima kasih.

anakmuaallaf said...

Salam YB,
Kita perlukan bahasa yang lebih mudah mengenai GST supaya rakyat di kampung-kampung faham apa yang dimaksudkan GST...

Anonymous said...

YB yang 'bijaksana' ni tak nak buat apa-apa ke pasai pembunuhan seorang pemandu Konsulat Malaysia berketurunan Melayu di Sydney? Gi lah buat demonstrasi tuntut keadilan. Orang tu Islam tau YB. Atau pun YB ni dayus dan cakap tak serupa bikin? Rakyat biasa mcm tu puak-puak YB tak nak pandang ek? Peliwat, penipu, perosak bangsa YB junjung tinggi ek... YB jangan lupa ya apa yang YB buat semua akan YB terima balasannya di Padang Mahsyar kelak.

Anonymous said...

Saya pun pelik dengan sikap Pakatan Rakyat yang mempolitikan GST ini. GST atau Good and Service Tax atau dalam bahasa Melayu Cukai Barangan dan Perkhidmatan dikenakan bila perbelanjaan dilakukan ke atas barangan tertentu, maksudnya bukan semua barang kena GST, barang tertentu saja yang kena. GST diadakan bertujuan untuk bersikap lebih adil terhadap rakyat di mana rakyat yang banyak berbelanja adalah orang yang senang, orang kaya, maka orang-orang inilah yang kena GST, orang biasa atau orang susah tak kena GST. Ini sebab orang susah tak beli beg tangan, pinggan mangkuk, aksesori jenama mahal. Selain itu GST yang diwujudkan kerajaan akan menggantikan cukai perkhidmatan sekarang ini yang berjumlah 5% dari harga barangan tersebut. GST pula adalah 4% sahaja, maka sebenarnya dengan GST, kerajaan telah turunkan cukai. Pakatan Rakyat patut jangan menipu dalam hal ini, terutama sekali PAS yang dikatakan perjuangkan Islam. Apakah Islam menggalakkan penipuan untuk mencapai kuasa politik? Agak-agaklah dalam nak berpolitik, jangan sampai terlalu tamakkan kuasa, halal haram pun boleh ditolak ke tepi, itu sudah tidak patut. Untuk makluman Y.B. rakyat makin pening dengan Pakatan Rakyat yang tiada hala tuju, Pakatan Rakyat yang sudah tidak tentu hala sekarang ini nampaknya makin teruk, kalau beginilah apalah gunanya menyokong Pakatan Rakyat, nama saja sedap, tapi sebenarnya teruk dan entah apa-apa, kalau sekadar pandai ceramah maki hamun, kemudian tuduh itu dan ini tanpa ada penyelesaian dan perancangan yang jelas, lebih baik tak payah, lebih-lebih lagi benda itu mengarut dan bersikap merosakkan. Insaflah, kita ini bukannya hidup di dunia ini sampai bila-bila, yang kecil akan besar, yang muda akan tua dan yang tua makin dekat dengan mati, malahan ada juga yang tak sempat tua dah mati. Kuasa politik di dunia ini bukanlah boleh diperalatkan untuk elakkan diri di akhirat kelak, hanya amal baik dapat selamatkan kita dan hidup sejahtera di akhirat kelak. Sekian, terima kasih.

Anonymous said...

PAS ini agendanya berpolitik saja, PAS ini sudah menjadi singkatan kepada Politikkan Apa Saja, semua benda dipolitikkan, politik 24 jam sehari semalam, inilah kelakuan PAS. Kalau dilihat pentadbiran Pakatan Rakyat yang juga dianggotai oleh PAS dengan Barisan Nasional, sangat berbeza kualitinya, Barisan Nasional mempunyai hala tuju yang jelas dalam pentadbiranya dan kerangka pembangunan negara dan rakyat adalah konsisten atau teratur sejak dari zaman Perikatan lagi. Malahan setiap agenda pembangunan negara dan rakyat pada masa ini dan akan datang adalah berdasarkan kerangka yang telah ada itu dan disesuaikan berdasarkan keadaan semasa tanpa menjejaskan acuan asal yang dibentuk oleh kepimpinan terdahulu. Oleh sebab itulah sepanjang berpuluh tahun ini dan insyaallah hingga masa akan datang, Malaysia akan senantiasa maju dan sejahtera berdasarkan gaya pembangunan yang mengikut kerangka yang telah lama dibentuk itu.

Pakatan Rakyat patut lihat dulu di negeri-negeri tadbiran mereka yang kini tunggang langgang dan caca marba. Perbetulkan keadaan di negeri-negeri itu dulu, ini tidak, sudahlah menjadi perosak di negeri-negeri berkenaan, sekarang ini gatal-gatal nak jadi perosak kepada satu negara pula. Agak-agaklah, jangan keterlaluan sangat dalam berpolitik. Selama ini Kedah, Pulau Pinang, Selangor maju dan sejahtera, selepas diambil alih oleh Pakatan Rakyat, pembangunan yang rancak di negeri-negeri berkenaan adalam pembangunan politik mega dengan pelbagai ceramah dan demontrasi serta memutar belitkan maklumat, pembangunan ekonomi dan pembangunan rakyat entah ke mana terbangnya. Patutnya bangunkan negeri-negeri tadbiran anda dulu.

Anonymous said...

Y.B. Mahfuz, saya sudah lama utarakan soalan berkenaan arak dan judi di Selangor di mana PAS begitu beria-ia seia dan sekata dengan DAP kesayangan itu memaksa Majlis Bandaraya Shah Alam tarik balik larangan penjualan/penggunaan arak dan permainan judi di kawasan tadbiran Majlis Bandaraya Shah Alam. Malahan Ahli Majlis yang bukan Islam pun setuju dengan larangan jualan/penggunaan arak dan permainan judi yang disifatkan adalah antara perosak akhlak. Tapi PAS pula menjadi Pak Turut DAP, bila Ronnie Liu kata tak boleh ikut saranan Majlis Bandaraya Shah Alam itu, maka PAS pun lembut lutut dan mengikut saja kata DAP.

Sudah lama soalan itu diajukan sudah berminggu-minggu, bila tahun Y.B. Mahfuz nak jawab, kalau tak reti jawab pergi minta tolong pada pihak Pakatan Rakyat yang lain, malahan mungkin Nga Kor Ming dan N. Gobalakrishnan yang sebelum ini memandai-mandai tafsirkan ayat Al-Quran masa kempen politik di Bukit Gantan dan di Bagan Pinang tempoh hari. Sekian, terima kasih.

Anonymous said...

Mcm mana la org politik pangkat tinggi mcm ni boleh tulis artikel mcm ni? Pelik betul aku. Buat malu ye.